Ένα υπό εκκόλαψη σκάνδαλο: ΔΕΗ χωρίς καταναλωτές!

Άποψη του κτηρίου διοίκησης της ΔΕΗ, Τετάρτη 27 Ιουλίου 2016. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Toυ Γ. Λακόπουλου

Τι ακριβώς συμβαίνει με τη ΔΕΗ;  Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι τη βρήκε καταχρεωμένη και στα πρόθυρα της κατάρρευσης από τον ΣΥΡΙΖΑ.  Αλλά στη συνέχεια διαπίστωσε ότι η κατάρρευση αποτρέπεται χάρη στα αποτελέσματα του πρώτου εξάμηνου  του 2019, το οποίο όμως κυβερνούσε ο… ΣΥΡΙΖΑ.

Η αντιπολίτευση και οι εργαζόμενοι επιμένουν ότι τα χρέη φουσκώνουν επίτηδες για να απαξιωθεί η επιχείρηση να πουληθούν τα καλύτερα τμήματα της μπιτ παρά, στο πλαίσιο των «επενδύσεων».

Παρένθεση: Οι παλαιότεροι πάνε πολλά χρόνια πίσω και θυμούνται ότι η ΔΕΗ ήταν το επίκεντρο του «ενδιαφέροντος» και του προηγουμένου Μητσοτάκη, όταν ήταν πρωθυπουργός.Μαζί με την τσιμεντοβιομηχανία»ΑΓΕΤ» που κατέληξε στην ιταλική «Καλτσεστρούτσι» και τον θρυλικό Πανσαβόλτα.

Αλλά εξ αυτού κατέληξαν ο τότε Πρωθυπουργός και δυο υπουργοί του στο Ειδικό Δικαστήριο, για μια δίκη που δεν έγινε ποτέ γιατί ο Ανδρέας Παπανδρέου την πρωτοχρονιά του 1995 ακύρωσε τις παραπομπές. Κλείνει η παρένθεση.

Η σημερινή συζήτηση για τη ΔΕΗ έχει μια πλευρά που δεν αναδείχθηκε ακόμη. Είναι η πραγματική δημόσια της «διάσωσης» που   επιχειρείται αυτή τη στιγμή με… αύξηση των τιμολογίων .

Την επιβάρυνση των καταναλωτών την ομολογεί και η κυβέρνηση – με πόνο ψυχής. Αλλά αυτή η επιβάρυνση έχει μια  συνέπεια που δεν είναι το όφελος που θα έχουν οι ιδιώτες παροχή, όπως εστιάζει η αντιπολίτευση.

Η κρίσιμη συνέπεια -που εκδηλώνεται ήδη και θα κορυφωθεί μόλις φτάσουν στους καταναλωτές οι νέοι λογαριασμοί με την αύξηση- είναι η εγκατάλειψη της ΔΕΗ από τους πελάτες της.  Με άλλα λόγια οδεύουμε προς μια επιχείρηση ηλεκτρισμού χωρίς πελάτες.

Υπερβολή; Καθόλου. Απόδειξη ότι οι ιδιώτες παροχή δεν σπεύδουν να επωφεληθούν και οι ίδιοι με αντίστοιχες αυξήσεις, αφού άνοιξε το δρόμο η ΔΕΗ- όπως θα περίμενε κανείς.

Κάνουν κάτι άλλο: πυκνώνουν τις διαφημιστικές καμπάνιες τους. Η πολιτική προσέλκυσης εντείνεται με διάφορα κίνητρα και «τυράκια».

Ο στόχος τους είναι να αποσπάσουν πελάτες από τη ΔΕΗ. Και από τις πρώτες ενδείξεις αυτό ήδη συμβαίνει και αναμένεται να κλιμακωθεί. Έτσι πολύ σύντομα η ΔΕΗ θα μείνει χωρίς καταναλωτές. Για την ακρίβεια θα χάσει τους υγιείς και καλοπληρωτές πελάτες της- κάπου τέσσερα εκατομμύρια «ρολόγια».

Θα χαθούν όλοι; Όχι. Θα μείνουν στη ΔΕΗ οι  «αρνητικοί» καταναλωτές- αφού φυσικά δεν τους θέλουν  οι ιδιώτες, ούτε αυτοί θέλουν να φύγουν από τη ΔΕΗ. Είναι πάνω από το 20% των πελατών της επιχείρησης: καταναλωτές υψηλής τάσης, χρήστες κοινωνικού και αγροτικού τιμολογίου και το κράτος.

Φυσικά και οι κακοπληρωτές, τους οποίους μάλλον αύξησε η προηγουμένη κυβέρνηση κάνοντας τα στραβά ματιά στην μη πληρωμή λογαριασμών ως 1000 ευρώ.

Η δραστική αύξηση στα τιμολόγια σε συνδυασμό με την εκποίηση «φιλέτων» με τις ιδιωτικοποιήσεις θα αφήσουν στη ΔΕΗ μόνο  τις μη συμφέρουσες  λιγνιτικές  μονάδες και τους μη συμφέροντες καταναλωτές.  Όπως λέει ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ Δημ. Αβραμίδης: «Στο τέλος θα μείνει στη ΔΕΗ μόνο ένα κουφάρι».

Ευλόγως μπορεί να προβλέψει κανείς ότι στην πορεία ο ανταγωνισμός θα εξαφανίσει και τους περισσότερους από τους περίπου είκοσι ιδιώτες παρόδους που υπάρχουν σήμερα. Όσοι επικρατήσουν θα έχουν την ολιγοπωλιακή ευχέρεια να ανεβάζουν τα τιμολόγιο στα ύψη -χωρίς φυσικά καμία κοινωνική ευαισθησία.

Ακόμη και αν ισχύει η πρόθεση της κυβέρνησης για απολιγνητοποίηση, με την εστίαση στις  ανανεώσιμες πήγες ενέργειας αυτό είναι μεσοπρόθεσμη επιδίωξη -με υψηλό κόστος προς το παρόν- και σε  κάθε περίπτωση οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν από τη ΔΕΗ δεν θα αναπληρωθούν

Η κυβερνητική πολιτική και κυρίως η κυβερνητική ρητορική οδηγεί σε ΔΕΗ που στο επόμενο διάστημα θα χάνει ραγδαία μερίδιο αγοράς. Θα καταστεί επιχείρηση χωρίς πελάτες και με αυξημένο κόστος συντήρηση του μη παραγωγικού  τμήματος που θα της απομείνει.

Αν λοιπόν ψάχνουμε για το πρώτο σκάνδαλο της νέας κυβέρνησης το έχουμε ήδη εν τη γενέσει του.  Γιατί αν δεν είναι ούτε αυτό σκάνδαλο, χάνουν τη σημασία τους οι λέξεις.

ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ

Print Friendly, PDF & Email