Έλλειψη 400.000 οδηγών φορτηγών στην Ευρώπη

Το να οδηγεί κανείς φορτηγό δεν είναι πλέον ελκυστικό: στη Γηραιά Ηπειρο υπάρχει έλλειψη 400.000 οδηγών φορτηγών, με τις ευρωπαϊκές μεταφορικές εταιρείες να δυσκολεύονται να προσελκύσουν προσωπικό με σχετικά χαμηλούς μισθούς και περίπλοκες συνθήκες εργασίας. Η έλλειψη είχε γίνει ήδη αισθητή πριν από την πανδημία του κορωνοϊού και τα πράγματα επιδεινώθηκαν όταν η οικονομία άρχισε να ανακάμπτει, ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η κατάσταση εκεί εκτραχύνθηκε και λόγω εξόδου της χώρας από την Ε.Ε. Το ζήτημα πάντως αφορά όλες τις χώρες.

Η Πολωνία έχει έλλειμμα άνω των 120.000 οδηγών, η Γερμανία περίπου 60.000 και η Ισπανία 15.000, σύμφωνα με μελέτη της βρετανικής εταιρείας ανάλυσης δεδομένων του κλάδου, Transport Intelligence (TI), όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Οι λόγοι είναι πολλοί», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Βιολέτα Κετσκαρόφτσκα, που δημοσίευσε τη μελέτη το καλοκαίρι για λογαριασμό της TI. «Ο πληθυσμός των οδηγών γερνάει, οι νέοι δεν ενδιαφέρονται για το επάγγελμα, οι συνθήκες εργασίας δεν είναι καλές, οι μισθοί είναι χαμηλοί».

Σε ορισμένες χώρες το τέλος της υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας έχει επίσης στερήσει από τις εταιρείες ήδη εκπαιδευμένους οδηγούς. Στην έκθεση για τον κλάδο επιμελητείας Solutrans, που άνοιξε την Τρίτη κοντά στη Λυών της Γαλλίας, πολλοί εκπαιδευτικοί φορείς προσπαθούν να προσελκύσουν υποψηφίους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να οδηγήσουν ένα βαρύ όχημα σε προσομοιωτή, να μπουν σε ένα μοντέλο και να δοκιμάσουν το κιβώτιο των 8 ταχυτήτων. «Είναι επαγγέλματα με τεράστιες ευθύνες που έχουν εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Ρεγκίς Γκαρσιά, από την εταιρεία εκπαίδευσης Aftral. «Δεν είναι απαραίτητα πιο απλό, αλλά είναι λιγότερο μηχανικό και χειρωνακτικό, ενώ υπάρχει μεγάλη βοήθεια από ηλεκτρονικά μέσα». Οι οδηγοί διανύουν μικρότερες αποστάσεις σε σχέση με το παρελθόν.

Από τις γαλλικές επιχειρήσεις λείπουν 40.000-50.000 άτομα, δηλαδή δύο φορές περισσότερα από το 2017. «Η εικόνα του Ρενέ, του οδηγού φορτηγών με τα τατουάζ, συνεχίζει να μας βλάπτει», δήλωσε η Μαρίνα Βερμπέρ-Γκρομπέλ, επικεφαλής του κλάδου αυτού στην Pôle Emploi. «Λέμε στις επιχειρήσεις ότι πρέπει να υπάρχουν καλές συνθήκες εργασίας και καλή εκπαίδευση των οδηγών».