Είναι εφικτή η ανάπτυξη 4% που υπόσχεται ο Kυριάκος Μητσοτάκης; (23/5)

Αποψη: Είναι εφικτή η ανάπτυξη 4% που υπόσχεται ο Μητσοτάκης;

ΚΩΣΤΑΣ ΜΗΛΑΣ*

Κυριάκος Μητσοτάκης μιλάει για ανάπτυξη της τάξεως του 4%, η οποία θα εξασφαλίσει, σε ετήσια βάση, 1 δισ. ευρώ, ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα σε 800.000 συμπολίτες μας (http://www.kathimerini.gr/962834/article/epikairothta/politikh/mhtsotakhs-ta-provlhmata-toy-syriza-den-8a-ginoyn-provlhmata-ths-xwras).

  • Ο καχύποπτος πολίτης (λογικά) θα αναρωτηθεί κατά πόσον ισχυρός ρυθμός ανάπτυξης 4% είναι εφικτός.
  • Και τούτο επειδή τα ιστορικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας, από το 1914 μέχρι και σήμερα, καταγράφουν μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,2%.
  • Η δε ανάπτυξη 4% (ή και μεγαλύτερη) έλαβε χώρα μόνο στα 38 από τα τελευταία… 104 έτη!

Η επιτάχυνση της ανάπτυξης από το 1,4% το 2017 στο 4% θα εξαρτηθεί, κατά τη γνώμη μου, από τους παρακάτω παράγοντες:

1. Γοργή αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων τα οποία, σύμφωνα με το ΔΝΤ, εκτινάχθηκαν από το 36,99% του συνόλου των δανείων το πρώτο τρίμηνο του 2016 στο 47,2% το τρίτο τρίμηνο του 2017 προτού μειωθούν κάπως στο 45,57% το τέταρτο τρίμηνο του 2017.

Και τούτο επειδή, ενώ η οικονομική ύφεση οδηγεί σε αύξηση της ανεργίας και μείωση των εισοδημάτων (και, κατά συνέπεια, μεγάλη αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων), τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια με τη σειρά τους λειτουργούν ως μέγιστο εμπόδιο στη μελλοντική ανάπτυξη της χώρας.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια βάζουν «φρένο» στη διαθεσιμότητα κεφαλαίων από τις τράπεζες για νέα επιχειρηματικά/επενδυτικά δάνεια, με αποτέλεσμα οι αναιμικές επενδύσεις να λειτουργούν ανασταλτικά στην οικονομική μας ανάπτυξη.

  • Πράγματι, καινούργια μελέτη των ερευνητών Balgova, Plekhanov και Skrzypinska καταλήγει στο εντυπωσιακό συμπέρασμα ότι η γενναία αντιμετώπιση των παραπάνω δανείων θα αυξήσει τον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης κατά 1,5 ποσοστιαίες μονάδες.
  • Εάν λοιπόν αυτό προστεθεί στο 1,4% που κατέγραψε η ελληνική οικονομία το 2017, φτάνουμε στο 2,9% (ήτοι 1,4%+1,5%) χωρίς καν να λάβουμε υπ’ όψιν τις ευεργετικές επιδράσεις από τη μείωση της φορολογίας, την οποία αναλύω παρακάτω.

2. Μια γενναία μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων. Αυτός, ευρισκόμενος στο 29% σήμερα, υπερβαίνει κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

  • Σύμφωνα όμως με τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, η μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων στο 26% το 2019 θα αυξήσει το ΑΕΠ μόνο κατά… 0,1% σε βάθος 12ετίας (!).
  • Προκαλεί άραγε έκπληξη αυτό; Ασφαλώς και όχι.
  • Οι επιχειρήσεις δεν θα ενθουσιασθούν ιδιαίτερα από τη μείωση της φορολογίας προκειμένου να πεισθούν για επενδύσεις.
  • Και τούτο επειδή γνωρίζουν καλά ότι το σημερινό δαιδαλώδες φορολογικό καθεστώς ανατρέπει τα όποια οφέλη από πιθανή μείωση της φορολογίας…

3. «Επιστροφή» του ελληνικού ΦΠΑ από το 24% σήμερα στο 19,2% (μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ – βλέπε: http://www.oecd.org/tax/tax-policy/tax-database.htm#VATTables).

  • Κάτι τέτοιο θα ενισχύσει την κατανάλωση που (ακόμη και σήμερα) αποτελεί την κινητήρια δύναμη της οικονομίας μας (αντιπροσωπεύοντας μέχρι και το 70% του ΑΕΠ).

4. Πέρα από τα παραπάνω, η επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών, σε συνδυασμό με τη μείωση του spread δανεισμού της Ελλάδος, θα μπορούσαν να δώσουν την οικονομική ώθηση που προσδοκά ο κ. Μητσοτάκης.

  • Με άλλα λόγια, το 4% ποσοστό ανάπτυξης στο οποίο «στοχεύει» ο κ. Μητσοτάκης είναι πράγματι εφικτό στον βαθμό που η χώρα αποκτήσει μια αξιόπιστη κυβέρνηση η οποία θα «σβήσει» μέρος του πολιτικού ρίσκου (το οποίο αποτιμάται σήμερα στο υψηλό spread) και, επιπλέον, θα πιστέψει σε μεταρρυθμίσεις.
  • Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν ο κ. Μητσοτάκης κληθεί να κυβερνήσει, θα πρέπει να στηριχθεί σε «νέο υλικό» προκειμένου να «τρέξει» τις μεταρρυθμίσεις.
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση, δυστυχώς, θα ξαναζήσουμε «μία από τα ίδια» αλλά και καταστάσεις «γελοιοποίησης» του ελληνικού κράτους, όπως πρόσφατα συνέβη με την παραίτηση του διακεκριμένου επιστήμονος Σταμάτη Κριμιζή.

* Ο κ. Κώστας Μήλας είναι καθηγητής και πρόεδρος του ερευνητικού τομέα στο Τμήμα Οικονομικών, Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής, University of Liverpool.

Έντυπη K