Εγχειρίδιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας

Μαθήτρια της έκτης τάξης του δημοτικού αναφέρει στον δάσκαλο ότι είναι θύμα ηλεκτρονικού bullying. Πώς θα αντιδράσει ο εκπαιδευτικός και πώς θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα συνολικά όλο το σχολείο; Τι μπορεί να κάνει νεοδιορισθείς διευθυντής σχολείου, ο οποίος διαπιστώνει ότι οι συγκρούσεις μεταξύ μαθητών είναι έντονες; Στο σχολείο εμφανίζεται ένας «νταής» γονιός. Πώς θα αντιμετωπιστεί;

Μέσα από 110 σενάρια, προβληματικές καταστάσεις όπως οι συγκεκριμένες, καθώς και 200 επιμορφωτικές δραστηριότητες που έχουν συμπεριλάβει στο εγχειρίδιο «Επίλυση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την τάξη», οι συντάκτες του Σταύρος Γρόσδος και Ευάγγελος Κελεσίδης επιδιώκουν να εκπαιδεύσουν γονείς και εκπαιδευτικούς να μπορούν να προλαμβάνουν και να αντιμετωπίζουν εκδηλώσεις βίας στη σχολική κοινότητα.

«Δεν είναι ένα βιβλίο που θεωρητικολογεί. Πιστεύουμε ότι είναι διαφορετικό βιβλίο, γιατί δεν προσφέρει έτοιμες λύσεις, αλλά φιλοδοξεί να εκπαιδεύσει και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς στο να αντιμετωπίζουν και κρίσεις και συγκρούσεις», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM» ο Σταύρος Γρόσδος, ο οποίος έχει εργαστεί για πάρα πολλά χρόνια ως σχολικός σύμβουλος, έχει εμπειρία στην παιδαγωγική καθοδήγηση και μία συνολική εικόνα της κατάστασης, του τι συμβαίνει μέσα στα σχολεία.

«Το βιβλίο έχει ένα πολύ μεγάλο πρακτικό κομμάτι, με το οποίο φιλοδοξούμε οι αναγνώστες του, εκπαιδευτικοί και γονείς να αποκτήσουν δεξιότητες για να προλαβαίνουν κυρίως τις συγκρούσεις και να τις επιλύουν, είτε εμφανίζονται μέσα στη σχολική κοινότητα, είτε μέσα στην τάξη. Βάζουμε τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς μπροστά σε ένα πρόβλημα, μία σύγκρουση και τους καλούμε να την επιλύσουν, να σκεφτούν λύσεις για το πώς θα μπορούσαν να αντιδράσουν αντιμετωπίζοντας την», υπογράμμισε.

Σε κάθε σενάριο, οι συγγραφείς του εγχειριδίου δίνουν τις αρνητικές σκέψεις, δηλαδή τις σκέψεις που πρέπει να αποφύγει να κάνει ο εκπαιδευτικός ή ο γονιός, επειδή με αυτές δεν θα λύσει το πρόβλημα, απλώς θα δυσκολέψει την κατάσταση. Παράλληλα, δίνονται οι θετικές σκέψεις και προτείνονται λύσεις.

Επιπλέον, οι 200 επιμορφωτικές δραστηριότητες δείχνουν σε γονείς, εκπαιδευτικούς, στελέχη της εκπαίδευσης πώς μπορεί να ασκηθούν για να αποκτήσουν δεξιότητες να επιλύουν συγκρούσεις.

«Μία εκδήλωση βίας μέσα στον σχολικό χώρο έχει πολλές αιτίες. Συνήθως δείχνουμε τον θύτη και προστατεύουμε το θύμα. Αν δεν βρούμε τις αιτίες για την προβληματική συμπεριφορά του θύτη και δεν τις καταπολεμήσουμε, δεν επιλύουμε το πρόβλημα» ανέφερε ο κ. Γρόσδος σημειώνοντας ότι η συνεργασία και η επικοινωνία γονέων και εκπαιδευτικών είναι καθοριστικής σημασίας.

«Η προσέγγιση, η παρέμβαση θα πρέπει να είναι ολιστική, σχολείο, εκπαιδευτικοί, γονείς και πολλές φορές ειδικοί επιστήμονες είναι τα μέρη που πρέπει να συνεργάζονται», σημείωσε.

Αναφερόμενος στα περιστατικά βίας μέσω διαδικτύου, ο κ. Γρόσδος τόνισε ότι «η εκδήλωση βίας είτε είναι κατά πρόσωπο, είτε διαδικτυακή είναι κοινωνικό φαινόμενο, που το δημιουργούν οι κοινωνικές συνθήκες».

«Όσο οι κοινωνικές συνθήκες γίνονται αρνητικότερες, τόσο περισσότερα θα είναι τα φαινόμενα βίας. Δεν είναι μόνο νομικό, διοικητικό ζήτημα, σε ένα μεγάλο βαθμό λύνεται και με το να αναπτύξουμε τις δεξιότητες των ίδιων των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων στο να αντιστέκονται σε αυτά τα φαινόμενα βίας. Να συνειδητοποιήσουν πρώτα απ’ όλα, ότι είναι αρνητικά φαινόμενα»,εξήγησε.

Οι κινήσεις πρόληψης εκδήλωσης φαινομένων βίας από την πλευρά των γονέων, σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι να δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: «Επικοινωνώ με το παιδί μου; Συζητάω με το παιδί μου; Με εμπιστεύεται; Αν τυχόν το παιδί δεχθεί επιθετική συμπεριφορά θα έρθει να μου το πει;».

«Πρώτα πρέπει να οπλίσουμε τα παιδιά με αυτοεκτίμηση, να βοηθήσουμε την κοινωνικότητά τους, καθώς ένα παιδί δεν θα γίνει ποτέ θύμα επιθετικότητας, όταν έχει παρέα. Προληπτικά, πριν εκδηλωθούν αυτά τα φαινόμενα πρέπει να κάνουμε απλές παρεμβάσεις να τα βοηθήσουμε να ενταχθούν σε ομάδες μέσα και έξω από το σχολείο», ανέφερε.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που ένα τόσο σοβαρό και ταυτόχρονα ευαίσθητο θέμα για την κοινωνία μας, όπως οι συγκρούσεις στους σχολικούς χώρους γίνεται αντικείμενο συζήτησης και μελέτης σε ένα από τα βιβλία που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ιωάννα Δανδέλια, διευθύντρια των εκδόσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

«Είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε πως το σχολείο έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει, να κατευνάσει, αλλά και να εξωτερικεύσει συμπεριφορές που μπορούν αντίστοιχα να δημιουργήσουν ή ν’ αποσοβήσουν συγκρούσεις. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που οι δύο συγγραφείς με μεγάλη εμπειρία στο χώρο εμπιστεύτηκαν τον εκδοτικό μας οίκο για να επικοινωνήσουν μέσα από τα κείμενα τους με γονείς και εκπαιδευτικούς», σημείωσε.

Με αφορμή την πρόσφατη Πανελλήνια Ημέρα για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό (6η Μαρτίου), σήμερα στις 6 το απόγευμα, στο πλαίσιο των διαδικτυακών εκδηλώσεων «Expert Talk» του KIDOT, οι συγγραφείς και η κ. Δανδέλια θα συζητήσουν για το βιβλίο «Επίλυση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την τάξη».