Χρήστος Σταϊκούρας: Θα βοηθάμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και θα κρατάμε “καύσιμα” και για το μέλλον

Τη διαβεβαίωση ότι η κυβέρνηση διαθέτει τα εργαλεία εκείνα που θα απαιτηθούν σε περίπτωση που χρειασθεί επέκταση των μέτρων στήριξης, εξέφρασε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στην ΕΡΤ και απαντώντας σε μια σειρά από θέματα που αφορούν στην εξειδίκευση των μέτρων στήριξης

Παράλληλα ο Χρήστος Σταϊκούρας επιβεβαίωσε την παράταση της εφάπαξ εξόφλησης της επιστρεπτέας προκαταβολής έως τα τέλη Μαΐου (κανονικά η προθεσμία εξέπνεε στο τέλος του μήνα), με όσους καταβάλλουν εφάπαξ το ποσό οφειλής να τους γίνεται έκπτωση κατά 15% επί του συνόλου της οφειλής.

«Κρατάμε “καύσιμα” και για το μέλλον, γιατί υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Θα βοηθάμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και θα κρατάμε εφόδια για το μέλλον». Αυτό δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε ερώτηση εάν θα υπάρξουν περαιτέρω μέτρα στήριξης μετά το τρίμηνο που καλύπτει το πακέτο που ανακοινώθηκε χθες.

Απαντώντας εξάλλου στην κριτική της αντιπολίτευσης ότι θα έπρεπε να ήταν μεγαλύτερο το πακέτο, ο υπουργός ανέφερε πως «είναι αυτά που μπορούμε να δώσουμε.

Κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε με βάση τον δημοσιονομικό χώρο και με κοινωνική στόχευση στους ευάλωτους. Προτεραιότητα είναι να στηρίξουμε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη και όχι οριζόντια όλους». Χαρακτήρισε δε το πακέτο των μέτρων ως «δημοσιονομικά πιο ρεαλιστικό και κοινωνικά πιο δίκαιο».

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, εάν δαπανηθούν κονδύλια από τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας (σήμερα ύψους 39,5 δισ. ευρώ), διευρύνεται το δημοσιονομικό έλλειμμα, που θα πρέπει να καλυφθεί με δανεισμό από τις αγορές.

«Εάν βγούμε να δανειστούμε, θα δανειστούμε με μεγαλύτερο επιτόκιο, που θα επιβαρύνει τον φορολογούμενο», είπε.

Ο υπουργός παρέθεσε στοιχεία της ΑΑΔΕ, με βάση τα οποία υπάρχουν στην Ελλάδα 4,8 εκατ. αυτοκίνητα που ανήκουν σε 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες.

Η επιδότηση των καυσίμων, είπε, καλύπτει 3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ή το 86% του συνόλου. Διευκρίνισε δε, ότι εάν σε μια οικογένεια υπάρχουν δύο αυτοκίνητα, η επιδότηση (υπό την αίρεση του εισοδηματικού ορίου των 30.000 ευρώ) θα δοθεί και στα δύο αρκεί να είναι σε διαφορετικά ονόματα.

Σχετικά με την προθεσμία για την εφάπαξ αποπληρωμή των δανείων της «επιστρεπτέας προκαταβολής» με έκπτωση 15%, ανέφερε ότι μετά και την αύξηση των δόσεων σε 96 από 60, η συγκεκριμένη προθεσμία παρατείνεται από τα τέλη Μαρτίου στα τέλη Μαΐου.
Τόνισε, παράλληλα, ότι από τα 8,3 δισ. ευρώ που δόθηκαν συνολικά ως κρατικά δάνεια στους επτά κύκλους των «επιστρεπτέων προκαταβολών», το υπουργείο προσδοκά να εισπράξει 2,3 δισ. ευρώ και τα 6 δισ. ευρώ δεν θα επιστραφούν.

Για πετρέλαιο και μεταφορικά

«Επιδοτούμε στην πηγή το πετρέλαιο κίνησης, άρα ουσιαστικά θα υπάρξει μία μείωση της τιμής κατά 15 λεπτό το λίτρο για να καλύψουμε επιχειρήσεις και επαγγελματίες, για να μην υπάρχει πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Εάν κάναμε μείωση του ΕΦΚ η μείωση θα ήταν κατά 8 λεπτά. Άρα κάνουμε μεγαλύτερη μείωση. Αυτό δεν σημαίνει ότι καλύπτουμε όλες τις ανάγκες του κλάδου των μεταφορών. Κάποιες χώρες έχουν μειώσει τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο, κάποιες όπως εμείς, όχι».

Για τους αγρότες

«Για τους αγρότες κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Για την Κρήτη παραδείγματος χάριν, δεν είναι μόνο το μεταφορικό ισοδύναμο για το οποίο οι αγρότες περιμένουν εξειδικεύσεις. Αυξήσαμε τα δημοσιονομικά περιθώρια σε ότι αφορά αυτό το μέτρο και τη βοήθεια των κτηνοτρόφων».

Για τα μέτρα στήριξης

«Κρίναμε, όπως κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ότι είναι προτεραιότητα να στηρίξουμε εκείνους που έχουν ανάγκη και όχι να στηρίξουμε οριζόντια τα εισοδήματα. Είναι ένα ρεαλιστικό και πιο δίκαιο μέτρο. Κοινωνικά δίκαιο το επίδομα καυσίμων».

Για την ενεργειακή κρίση

«Κανένα κράτος-μέλος της Ε.Ε. δεν μπορεί να καλύψει μόνο του το κόστος που επιβαρύνεται ο οικογενειακός προϋπολογισμός.

Αυτό που αναζητούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι η οριζόντια μείωση των τιμών και η εύρεση δημοσιονομικού χώρου, -όχι τόσο ταμειακού χώρου- και σε αυτή τη λογική είναι η πρόταση που διετύπωσε η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός».