Στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών αλλά και στην κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου αναφέρθηκε νωρίτερα σήμερα Τρίτη, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας. «Δύο είναι οι βασικές ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το καλοκαίρι που αναλάβαμε. Η πρώτη αφορά τα Τέμπη και η δεύτερη τον γενικότερο εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου» τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, σπεύδοντας να ξεκαθαρίσει: «Υπεύθυνοι για τα φορτία είναι ο αποστολέας και ο μεταφορέας».
Μιλώντας για τις εξελίξεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο μετά την τραγωδία στα Τέμπη και για τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι ο νέος φορέας για τους σιδηροδρόμους στελεχώθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2023, ενώ ζητήθηκε η συμβολή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
«Δύο από τα τρία μέλη της επιτροπής που συντάσσει το σχετικό πόρισμα είναι υψηλόβαθμα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού» είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι ζητήθηκε επιπλέον χρηματοδότηση για συνεργασία με διεθνή ινστιτούτα. Ακόμη, υπογράμμισε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. «Σήμερα έχουμε πια πιο ασφαλείς μετακινήσεις απ’ ό,τι στο παρελθόν» είπε -μεταξύ άλλων- ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών συμπληρώνοντας: «Η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί συνεχή παρακολούθηση και αναβάθμιση».
«Από τον Σεπτέμβριο του ’23 έχουμε πλήρως και λειτουργική σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη» τόνισε ακόμη ο Χρήστος Σταϊκούρας, προσθέτοντας ωστόσο ότι οι ζημιές από την κακοκαιρία «Daniel» καθυστέρησαν την πλήρη εφαρμογή του συστήματος σε συγκεκριμένα τμήματα του δικτύου.
Αναφορικά με τις επιπλέον ενέργειες που έχουν γίνει, ο υπουργός υπογράμμισε τη δημιουργία πέντε κέντρων κυκλοφορίας και τεσσάρων κέντρων ελέγχου σηράγγων, τα οποία, όπως είπε, δεν υπήρχαν πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη και συνέχισε: «Το ερώτημα είναι αν φτάνουν όλα αυτά. Η απάντηση είναι “όχι”. Χρειάζονται και άλλες πρωτοβουλίες».
Μάλιστα, αναφέρθηκε στην τρίτη έκθεση προόδου της κυβέρνησης για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, η οποία υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 31 Ιανουαρίου 2025. «Κάθε δίμηνο έχουμε συμφωνήσει να υποβάλλουμε νέα έκθεση προόδου» είπε και συμπλήρωσε ότι επιδίωξη είναι η εκπαίδευση του προσωπικού.
140 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ
Όπως γνωστοποίησε ο κ. Σταϊκούρας, προγραμματίζονται 140 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ. «Τον Δεκέμβριο νομοθετήσαμε έναν νέο φορέα, τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, τον ΟΣΕ μαζί με ΕΡΓΟΣΕ και με τη ΓΑΙΟΣΕ, που είναι το τροχαίο υλικό. Αυτό είναι κομμάτι της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους που χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης Ανθεκτικότητας με μια πρόταση και πως έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλά διαχρονικά προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο».
Η συνεργασία με την Hellenic Train και το φορτίο επικινδυνότητας
Σύμφωνα με τον υπουργό, το σιδηροδρομικό δίκτυο πλέον είναι σε καλό δρόμο. «Είναι πιο ασφαλής από ό,τι ήταν πριν από τα Τέμπη, αλλά θέλει υπομονή και επιμονή ώστε να υλοποιήσουμε αυτές τις πρωτοβουλίες». Ερωτηθείς για τη συνεργασία με τη Hellenic Train, ο κ. Σταϊκουρας απάντησε ότι στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται μέτρα για τα ζητήματα της καθημερινότητας, μεταξύ άλλων και η καλύτερη επικοινωνία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό.
«Με βάση και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, υπεύθυνη για τα φορτία είναι ο αποστολέας και ο μεταφορέας και αν τυχόν ένα προϊόν έρχεται από το εξωτερικό και τα τελωνεία της χώρας. Δεν υπάρχει άλλος υπεύθυνος. Ούτε υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι πουθενά στην Ευρώπη υπεύθυνο, ούτε ο φορέας όπως είναι ο ΟΣΕ, που είναι μόνο για την υποδομή» είπε ακόμη ο υπουργός, ενώ, όσον αφορά το φορτίο της επίμαχης εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και τις καταγγελίες για μεταφορά παράνομου εύφλεκτου υλικού απάντησε: «Αν προκύψει από τη δικαστική έρευνα κάτι διαφορετικό και αποδοθούν ευθύνες προς τη Hellenic Train, είναι αυτονόητο ότι η ελληνική Πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει τις συμβάσεις τις οποίες έχει κάνει».
Αναφορικά με το εάν η εταιρεία έχει κάνει τις επενδύσεις που υποχρεούται, απάντησε ότι έχει κάνει «ορισμένες» επενδύσεις από αυτές που έχει συμφωνήσει και πρόσθεσε ότι στόχος είναι να κλείσουν οικονομικές εκκρεμότητες και να ανανεωθεί το τροχαίο υλικό.
«Είμαστε σε καλύτερη θέση απ’ ό,τι ήμασταν. Τα προβλήματα όμως έχουν μαζευτεί εδώ και 20 – 30 χρόνια. Έχουμε 90 αφύλακτες ισοπεδώσεις διαβάσεις» πρόσθεσε ο κ. Σταϊκούρας και κατέληξε: «Τα περιστατικά τα οποία αναδεικνύονται ήταν πολλαπλάσια πριν τα Τέμπη, αλλά τότε δεν ασχολούνταν κανένας. Τώρα συνεπώς, για πρώτη φορά εξασφαλίσαμε 25.000.000 ευρώ με το υπουργείο Οικονομικών και βγαίνουν διαγωνισμοί έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε ολιστικά το πρόβλημα των εισόδων διαβάσεων σε όλη τη χώρα».