Χαμηλός ο ρυθμός ανάπτυξης των σημείων φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη

Μια νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει ότι παρά την έντονη ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η διαθέσιμη υποδομή για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι είναι πολύ πιο κάτω από το επίπεδο που χρειάζεται για να εξυπηρετηθούν τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, ενώ η υποδομή παραμένει και άνισα κατανεμημένη σε όλα τα κράτη μέλη.

Η ACEA δημοσίευσε τη δεύτερη έκδοση του «Making the Transition to Zero-Emission Mobility», μια ετήσια μελέτη που παρακολουθεί την πρόοδο σχετικά με τη διαθεσιμότητα της υποδομής και τα κίνητρα που είναι απαραίτητα για την προώθηση στην ευρωπαϊκή αγορά των οχημάτων με εναλλακτική ισχύ.

Η νέα έκθεση δείχνει ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων με ηλεκτρική χρέωση στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 110% τα τελευταία τρία χρόνια. Ωστόσο, κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός των σημείων φόρτισης αυξήθηκε μόλις κατά 58% (κάτω από 200.000) – αποδεικνύοντας ότι οι επενδύσεις σε υποδομές δεν συμβαδίζουν με τις αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.

«Αυτό είναι δυνητικά πολύ επικίνδυνο, καθώς θα μπορούσαμε σύντομα να φτάσουμε σε ένα σημείο όπου η αύξηση της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων να σταματήσει εάν οι καταναλωτές καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχουν αρκετά σημεία φόρτισης, όταν πρέπει να ταξιδέψουν ή ότι πρέπει να μείνουν στην ουρά της υποδομής μέχρι να έχουν πρόσβαση σε έναν ταχυφορτιστή» τόνισε ο γενικός διευθυντής της ACEA Eric-Mark Huitema.

Η ανάλυση της ACEA αποκαλύπτει ότι μόλις ένα στα επτά σημεία φόρτισης στην ΕΕ διαθέτει έναν γρήγορο φορτιστή αυτή τη στιγμή. Μόνο 28.586 σημεία φόρτισης είναι κατάλληλα για γρήγορη φόρτιση (με χωρητικότητα ≥22kW), ενώ τα κανονικά σημεία (<22kW) αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία (171.239). Πολλά από τα λεγόμενα «κανονικά» σημεία φόρτισης που περιλαμβάνονται στις στατιστικές της ΕΕ είναι κοινές πρίζες χαμηλής απόδοσης, που δεν είναι κατάλληλες για φόρτιση οχημάτων με αποδεκτή ταχύτητα, όπως οι συνηθισμένες πρίζες στα γκαράζ.

Ένα άλλο βασικό εύρημα της έκθεσης της ACEA είναι ότι η υπάρχουσα υποδομή παραμένει εξαιρετικά άνισα κατανεμημένη σε ολόκληρη την ΕΕ. Τέσσερις χώρες που καλύπτουν το 27% της συνολικής επιφάνειας της περιοχής – Κάτω Χώρες, Γερμανία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο – αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% όλων των σημείων ηλεκτρικής φόρτισης. Η χώρα με τις περισσότερες υποδομές, η Ολλανδία, έχει πάνω από 1.000 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης από τη χώρα με τη λιγότερη υποδομή (Κύπρος, με 38 σημεία φόρτισης).

Η ACEA καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επισπεύσει την αναθεώρηση της οδηγίας για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων της ΕΕ στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκτησης COVID, συμπεριλαμβανομένων σαφών και δεσμευτικών στόχων ανάπτυξης για όλα τα κράτη μέλη. «Έχοντας κατά νου τις υψηλότερες φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα, τώρα υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη αναβάθμισης των απαιτήσεων υποδομής για όλα τα εναλλακτικά οχήματα» τόνισε ο κ. Huitema.