Bloomberg- Αλουμίνιο: Ράλι τιμών που θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια

Το αλουμίνιο οδεύει προς μια μετατόπιση σεισμικών διαστάσεων καθώς αρχίζει να εξασθενεί η μακροχρόνια έλλειψη εφοδιασμού, θέτοντας τις βάσεις για ελλείψεις και ένα ράλι τιμών που θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια.

Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί λόγω των επενδύσεων για την κλιματική αλλαγή, και η μεγάλη παραγωγός Κίνα -η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής- καταστέλλει τις προσπάθειες τήξης για να μειώσει τη ρύπανση και να επιτύχει τους “πράσινους” στόχους της.

Αυτές οι συνδυασμένες δυνάμεις σημαίνουν ότι η υπερπροσφορά που κυριαρχεί στην αγορά για περισσότερο από μια δεκαετία βαίνει προς εξαφάνιση, αφήνοντας τους αγοραστές να προετοιμάζονται για μια νέα εποχή σπανιότητας και υψηλότερου κόστους.

Με το αλουμίνιο να είναι χαρακτηριστικό των καθημερινών ειδών, από συσκευασίες τροφίμων και κουτάκια μπύρας έως iPhone και αυτοκίνητα, αυτό που συμβαίνει στις αγορές έχει επιπτώσεις στον πληθωρισμό και στις τσέπες των καταναλωτών.

Το αλουμίνιο έχει ήδη σημειώσει άλμα 26% φέτος περίπου στα 2.500 δολάρια ο τόνος, μια από τις καλύτερες επιδόσεις στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου. Η Goldman Sachs είναι μεταξύ εκείνων που βλέπουν περισσότερα κέρδη να έρχονται, προβλέποντας τιμές ρεκόρ πάνω από 3.000 δολάρια μέχρι τα τέλη του επόμενου έτους.

Βραχυπρόθεσμα, η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας μετά την πανδημία και η ζήτηση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και των κατασκευών, καταναλώνουν αποθέματα. Ωστόσο, ενώ στο παρελθόν, η προσφορά συμβάδιζε με την πρόσθετη ζήτηση, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει μόλις ξεκινήσουν οι περικοπές της Κίνας, αφήνοντας την αγορά σε βαθύ έλλειμμα μέχρι το 2024, σύμφωνα με τον εμπορικό κολοσσό Trafigura Group.

“Χρειάζεται αρκετά μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας -κάποιοι θεώρησαν ότι το να αγοράζουν αλουμίνιο είναι παρόμοιο με την αγορά ειδών παντοπωλείου στο σούπερ μάρκετ”, δήλωσε ο Φιλίπ Μιούλερ, επικεφαλής εμπορίου αλουμινίου στην Trafigura. “Δεν πρόκειται να λειτουργήσει έτσι πια”.

Το μέταλλο δεν είναι το μόνο που αντιμετωπίζει βραχυπρόθεσμα ζητήματα. Ο συνδυασμός της φουσκωμένης ζήτησης και της συρρικνωμένης προσφοράς μετά τη διαταραχή που επέφερε η COVID-19 έχει ανατρέψει πολλές αγορές πρώτων υλών, πράγμα που τροφοδοτεί τον παγκόσμιο φόβο για τον πληθωρισμό που έχει κυριαρχήσει σε ορισμένες περιοχές φέτος.

Για το αλουμίνιο, οι ενέργειες της Κίνας είναι το κλειδί. Η κυβέρνηση άρχισε την καταστολή το 2017, περιορίζοντας την ικανότητα τήξης σε 45 εκατομμύρια τόνους ετησίως, και οι επακόλουθοι στόχοι της για τις εκπομπές άνθρακα έχουν κόψει τα φτερά σε όποιον ήλπιζε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ενδέχεται να χαλαρώσουν την πολιτική τους ως προς τον τομέα.

“Η κυβέρνηση είναι σοβαρή αυτή τη φορά”, δήλωσε τηλεφωνικά από τη Σαγκάη η Άλισον Λι, συν-επικεφαλής της έρευνας βασικών μετάλλων στη Mysteel. “Τώρα που η Κίνα έχει την αποστολή της για την ουδετερότητα του άνθρακα, πιστεύουμε ότι θα τηρήσουν αυτό το όριο”.

Η πραγματική παραγωγή θα φτάσει περίπου τα 40 εκατομμύρια τόνους στην Κίνα φέτος, οπότε προς το παρόν οι παραγωγοί εξακολουθούν να έχουν κάποιο περιθώριο να αυξήσουν την παραγωγή, σύμφωνα με την Goldman Sachs. Αλλά ο κλάδος είναι πιθανό να φτάσει το ανώτατο όριο μέχρι το 2024 και από τότε στην κινεζική αγορά θα κινηθεί σε έλλειμμα.

Οι παραγωγοί αλλού θα μπορούσαν να συμβάλουν στην κάλυψη του χάσματος, αλλά οι τιμές θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά για να γίνουν οι επενδύσεις αξιόλογες, δεδομένου του υψηλότερου κόστους για την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Η Trafigura εκτιμά ότι το αλουμίνιο πρέπει να φτάσει τα 3.500 δολάρια ΗΠΑ μέσα στο επόμενο έτος για να αποτρέψει τις ελλείψεις, δεδομένης της χρονικής στιγμής για την κατασκευή νέων μεταλλουργείων.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν επίσης υλικοτεχνικά σημεία συμφόρησης, υψηλότερο κόστος μεταφοράς, καθώς και φόροι και δασμοί, προκαλώντας χάος στην αγορά spot. Η United Co. Rusal International PJSC, ο μεγαλύτερος παραγωγός αλουμινίου εκτός Κίνας, μπορεί να περιορίσει τις αποστολές λόγω ενός νέου ρωσικού φόρου στις εξαγωγές.

Υπήρξε μια ιλιγγιώδης αύξηση στα ασφάλιστρα που πρέπει να πληρώσουν οι εταιρείες πέρα από τις τιμές LME για να πάρουν στα χέρια τους το μέταλλο, πράγμα που σημαίνει ότι οι αγοραστές αντιμετωπίζουν ήδη τιμές σε ρεκόρ που αγγίζει το υψηλό όλων των εποχών για εξειδικευμένα προϊόντα όπως το αλουμίνιο billet.

Υπάρχει ακόμη και έλλειψη κουτιών αλουμινίου χάρη εν μέρει στη στροφή προς το φαγητό στο σπίτι κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να εισάγουν από την Ανατολική Ασία και τη Νότια Αμερική σε μια εποχή που οι τιμές των εμπορευματικών μεταφορών αυξάνονται, αυξάνοντας το κόστος.

“Η πολυπλοκότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας να φέρνει κουτάκια από όλο τον κόσμο είναι έντονη, όχι μόνο από την άποψη του κόστους”, δήλωσε ο John Hayes, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παραγωγής αλουμινένιων κουτιών Ball Corp..

Για όσους βασίζονται στο ότι οι μετατοπίσεις της αγοράς θα αποδειχθούν προσωρινές, η ξυλεία προσφέρει κάποια ελπίδα. Έχοντας σημειώσει ρεκόρ τον Μάιο λόγω της έκρηξης της κατασκευής κατοικιών στις ΗΠΑ, οι τιμές επιστρέφουν γρήγορα στα προ πανδημίας επίπεδα.

Αλλά ο Ρομπ βαν Γκιλς, Διευθύνων Σύμβουλος της Αυστριακής Βιομηχανίας Αλουμινίου Hammerer, δεν έχει καμία απογοήτευση για το αλουμίνιο ακόμα, καθώς οι πελάτες αρπάζουν τα εξειδικευμένα προϊόντα του ακόμη και με σχεδόν τιμές ρεκόρ. Όπως πολλοί στον κλάδο, ο Van Gils αναγκάστηκε να κάνει βαθιές περικοπές στον αριθμό των εργαζομένων και την παραγωγή όταν χτύπησε η πανδημία, αλλά τα εργοστάσια είναι τώρα πίσω σε πλήρη ισχύ και οι παραγγελίες δεν ήταν ποτέ τόσο ισχυρές.

“Ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού είναι πολύ αγχωμένη, από την αρχή μέχρι το τέλος”, δήλωσε τηλεφωνικά ο Βαν Γκιλς. “Έχει δημιουργήσει αυτή την κατάσταση όπου τα ασφάλιστρα έχουν εκτοξευτεί στα ύψη, καθώς η διαθεσιμότητα απλά δεν υπάρχει”.

Η αύξηση των ασφαλίστρων αλουμινίου ενδέχεται να διαλευκανθεί γρήγορα εάν η ζήτηση των τελικών καταναλωτών αρχίσει να μειώνεται και οι κατασκευές θα είναι ο βασικός τομέας που θα πρέπει να παρακολουθεί κάποιος, σύμφωνα με τον Βαν Γκιλς.

Αλλά προς το παρόν, οι πωλήσεις αυξάνονται. Η αυξανόμενη ζήτηση από τον σε μεγάλο βαθμό αδρανή τομέα αεροδιαστημικής, καθώς και οι μακροπρόθεσμες περιβαλλοντικές μεταβολές, θα μπορούσαν ακόμη να παράσχουν περαιτέρω στήριξη όταν η αύξηση της ζήτησης μετά την COVID-19 αρχίσει να υποχωρεί σε άλλους τομείς.

“Αν κοιτάξετε τα επόμενα 10 χρόνια, βρισκόμαστε σε μια τεράστια μεταβατική φάση στην αγορά αλουμινίου”, είπε ο Μιούλερ.