Αποκάλυψη: Την ΕΕ «πρωτοπόρο για το κλίμα» ονειρεύονται οι Βρυξέλλες

H Κομισιόν έχει ξεκινήσει εδώ και μερικές εβδομάδες την επεξεργασία ενός φιλόδοξου σχεδίου ανάκαμψης με πράσινο «πρόσημο», με στόχο να συνδυάσουν την στήριξη προς την οικονομία με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Το περιοδικό «SPIEGEL», το οποίο ισχυρίζεται ότι έχει στα χέρια του το σχετικό προσχέδιο το αποκαλεί ιδιαίτερα φιλόδοξο. Στον πυρήνα του πέραν της προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των τεχνολογιών υδρογόνου, προβλέπεται η χρηματοδότηση με περισσότερα από εκατό δισ. ευρώ μιας «επανάστασης» στις μεταφορές.

Συγκεκριμένα προτείνεται να διατεθούν 40 έως 60 δισεκατομμύρια για την αντικατάσταση οχημάτων βενζίνης και ντίζελ με μονάδες οδήγησης χωρίς εκπομπές.
Εξετάζεται επίσης ένα είδος μπόνους αγοράς: η αγορά «καθαρών» αυτοκινήτων θα χρηματοδοτηθεί με 20 δισεκατομμύρια τα επόμενα δύο χρόνια.
Σχεδιάζονται περίπου δύο εκατομμύρια σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εκτός από τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό, 40 δισεκατομμύρια θα κατευθυνθούν στη «αναγέννηση των σιδηροδρόμων». Η Επιτροπή φιλοδοξεί επίσης να τριπλασιάσει τον τρέχοντα ρυθμό ανακαίνισης κτιρίων:

91 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως θα πρέπει να είναι διαθέσιμα για φιλικές προς το κλίμα ανακαινίσεις, όπως καλύτερη μόνωση και ανανεώσιμα συστήματα θέρμανσης.

Τα παραπάνω νούμερα πρέπει να αντιμετωπίζονται πάντως με προσοχή: «Το έγγραφο είναι μόνο σχέδιο και δεν είναι σαφές αν τα πολλά αυτά δισεκατομμύρια αφορούν επιδοτήσεις ή μόχλευση». Η Επιτροπή είναι πρόθυμη πάντως να αξιοποιήσει διάφορα εργαλεία, για παράδειγμα στην περίπτωση μικτής χρηματοδότησης από δάνεια, εγγυήσεις και συγχρηματοδότηση από τα κράτη μέλη.
Σε κεντρικά σημεία, ωστόσο, παραμένει ασαφές τι κρύβεται πίσω από εύηχους όρους: Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για «αυτοκίνητα», το έγγραφο μιλά για την προώθηση της πώλησης «καθαρών οχημάτων». Αυτό μπορεί να είναι μια νέα τεχνολογία ντίζελ, που εκπέμπει λιγότερους ρύπους από τις παλιότερες.

Κύκλοι των Βρυξελλών «ψιθυρίζουν» ότι κορυφαίοι κορυφαία στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας πίεσαν για τέτοια μπόνους σε συνάντηση με επιτρόπους της ΕΕ.
Εντύπωση προκαλεί στους δημοσιογράφους και το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία δεν αναφέρεται στο κείμενο. «Σε περιόδους, όπου χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία διαπραγματεύονται τεράστια πακέτα διάσωσης για αεροπορικές εταιρείες, αυτό είναι μάλλον ασυνήθιστο». Για αυτό το λόγο εκτιμάται ότι η αεροπλοΐα θα μπορούσε να εμφανίζεται σε άλλο σημείο στο σχέδιο ανάκαμψης της ΕΕ.
Η Επιτροπή σκοπεύει να υποβάλει την πρότασή της την επόμενη Τετάρτη. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη θα πρέπει να το συζητήσουν. Οι ειδικοί αμφιβάλλουν πάντως αν το σχέδιο θα είναι πραγματικά τόσο «πράσινο», όσο μαρτυρά το κείμενο που διέρρευσε.

Οι πιο υποψιασμένοι εκτιμούν ότι η διαρροή έγινε από τον Επίτροπο για το κλίμα Ολλανδό, Φρανς Τίμερμανς, με στόχο να προκαταλάβει τις εξελίξεις. Ωστόσο, και άλλοι Επίτροποι θα έχουν επίσης δικαίωμα γνώμης και μετατροπών. Στην παρούσα φάση το σχέδιο ανάκαμψης βρίσκεται στο Γραφείο της προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Πιθανότατα θα χρειαστούν μήνες για να εγκριθεί από τα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και να τεθεί σε ισχύ.