«Απαγορεύονται» στην ΕΛ.ΑΣ. οι έλεγχοι στους δρόμους – Τους «δένουν» τα χέρια

  • Oι διωκτικές Αρχές δεν μπορούν να πραγματοποιούν ελέγχους
  • Η ΕΛ.ΑΣ. «σηκώνει τα χέρια» λόγω του νέου Ποινικού Κώδικα. Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», οι διωκτικές Αρχές δεν μπορούν να πραγματοποιούν ελέγχους σε υπόπτους για εγκληματικές ενέργειες, αφήνοντας ανενόχλητα ΙΧ που κυκλοφορούν με πλαστές πινακίδες και τα οποία μπορεί να χρησιμοποιούνται κι από ενόπλους που σχεδιάζουν αιματηρές επιθέσεις ή άλλες εγκληματικές ενέργειες, οι αστυνομικοί δεν μπορούν να καταγράψουν παραβάσεις σε σχολικά λεωφορεία εκθέτοντας σε κίνδυνο ζωές αθώων παιδιών, ενώ δεν εξετάζονται κενά ασφαλείας κι ελλείψεις αδειών σε λούνα παρκ ή σε άλλες υπαίθριες εκδηλώσεις.

Αυτές είναι ορισμένες από τις «απαγορεύσεις» που έχουν επιβληθεί στην ΕΛ.ΑΣ. από το τελευταίο νομοθέτημα του ΣΥΡΙΖΑ – οι οποίες προκαλούν κενό σε θέματα ασφάλειας σε σπίτια, δρόμους κ.λπ. Τα τεράστια αυτά προβλήματα περιγράφονται σε επτασέλιδο έγγραφο που συνέταξαν προ μερικών ημερών περιφερειακές υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ.. Τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. καταγράφουν τις «μαύρες τρύπες» στην αστυνόμευση που έχουν δημιουργηθεί και πως έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο και με «δεμένα τα χέρια» για αυτόν ακριβώς τον λόγο. Μάλιστα αναφέρονται και άλλα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στους ελέγχους των νυκτερινών κέντρων, στις ηχομετρήσεις αλλά και στις απελάσεις αλλοδαπών που έχουν προχωρήσει σε εγκληματικές ενέργειες.

Τους «δένουν» τα χέρια

Το εν λόγω έγγραφο συντάχθηκε στις 27 Αυγούστου 2019 και πρώτο ζήτημα που θέτει είναι οι διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα που ζητά παρουσία δικαστικού λειτουργού σε όλους τους ελέγχους στον δρόμο ατόμων ή και ΙΧ, προκειμένου να εντοπίζονται ασύλληπτοι ποινικοί, εμπλεκόμενοι σε διακίνηση ναρκωτικών, ένοπλοι κ.λπ. Μια διαδικασία που θεωρείται «κλειδί» για τον περιορισμό της εγκληματικότητας και η οποία πλέον παρουσιάζει σημαντικές δυσχέρειες, αφού προαπαιτεί τη συνοδεία εισαγγελέα στις δεκάδες περιπολίες αστυνομικών. Κάτι που σύμφωνα με τους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. είναι ανέφικτο λόγω των δεκάδων ταυτόχρονων περιπολιών ή ελέγχων της ΕΛ.ΑΣ. όπου δεν μπορούν να δίνουν παρών οι σχετικά ολιγάριθμοι εισαγγελείς και μάλιστα σε 24ωρη βάση.

Όπως σημειώνεται στο έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ. «στο άρθρο 253 του τροποποιημένου ΚΠΔ προβλέπεται ότι η έρευνα διενεργείται πάντοτε με την παρουσία εκπροσώπου της δικαστικής εξουσίας. Ευλόγως ανακύπτει θέμα εάν αυτό ισχύει για όλων των ειδών τις έρευνες που ενεργούν ανακριτικοί υπάλληλοι της ΕΛ.ΑΣ και συγκεκριμένα πέραν των ερευνών σε κατοικίες, στις σωματικές έρευνες ή στις έρευνες αυτοκινήτων καθόσον σε θετική περίπτωση πέρα από τη δημιουργία σοβαρής καθυστέρησης στην εκτέλεση του αστυνομικού έργου, κινδυνεύουν οι αστυνομικοί που εκτελούν τις ως άνω ενέργειες χωρίς παρουσία δικαστικού λειτουργού για παράβαση ουσιαστικής διάταξης νόμου».

Ελεύθερες οι… παραβάσεις

Σοβαρά προβλήματα στους ελέγχους σε δρόμους για οχήματα που μπορεί να χρησιμοποιούνται για τη διάπραξη εγκληματικών ενεργειών όπως και για παραβάσεις σε λεωφορεία (ανάμεσα σε αυτά και σχολικά) ή κι άλλες που μπορεί να προκαλέσουν θανατηφόρα συμβάντα, περιγράφονται σε άλλο σημείο του εγγράφου της ΕΛ.ΑΣ. Καθότι με τον νέο Ποινικό Κώδικα αφήνεται ασυδοσία και στους δρόμους με τεράστιους κινδύνους για τους πολίτες.

Όπως σημειώνεται «πλήθος παραβάσεων που αφορούν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με την κατάργηση της ποινικής κύρωσης της κράτησης και του χρηματικό προστίμου, και γενικότερα όλων των αδικημάτων σε βαθμό πταίσματος, πλέον παραμένουν ατιμώρητες με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο. Ειδικότερα, παραβάσεις όπως η παραχώρηση οχήματος σε οδηγό στερούμενο άδειας ικανότητας οδήγησης, η στέρηση άδειας κυκλοφορίας οχήματος, η έλλειψη βιβλιαρίων εργασίας για λεωφορεία και βιβλία δρομολογίων, η στέρηση άδειας οδήγησης σε αγροτικά μηχανήματα και μηχανήματα έργων, η αντικατάσταση νόμιμων πινακίδων με παράνομες σε όχημα κυκλοφορίας, είναι ορισμένες περιπτώσεις που δημιουργούν δυσχέρειες κατά τον έλεγχο του οχήματος, από τις αστυνομικές αρχές. Ομοίως, οι περιπτώσεις πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος με υλικές ζημιές με εγκατάλειψη (έχει δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα διαχείρισης αυτών λόγω της πληθώρας ατυχημάτων αλλά της απαίτησης των πολιτών για βεβαίωσης παράβασης)».

Ανενόχλητα τα νυκτερινά κέντρα. Ωστόσο η κατάργηση των πταισμάτων οδηγεί και σε προβληματικούς ελέγχους των νυκτερινών κέντρων όπου πλέον δεν θα υπάρχει καμιά δικαστική επίπτωση σε όσους παρανομούν, πλήρη ανομία κι αδυναμία της ΕΛ.ΑΣ. να αποκριθεί σε κλήσεις πολιτών για οχλήσεις κ.λπ. Οπως σημειώνεται στο αναλυτικό έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ. «μετά την κατάργηση των πταισμάτων μεταξύ αυτών και όσων προσμετρούνται στις τρεις παραβάσεις για την έκδοση απόφασης σφράγισης ήτοι: η στέρηση άδειας εργασίας, η είσοδος και παραμονή ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ – κατανάλωση αλκοόλ από ανηλίκους, η διατάραξη κοινής ησυχίας, η παραβίαση όρων κατεχόμενης άδειας μουσικής (δηλ. παραβίαση ωραρίου χρήσης μουσικής), δημιουργείται εύλογα το ερώτημα αν οι εν λόγω παραβάσεις συνεχίζουν και προσμετρούνται για τη σφράγιση χωρίς την ύπαρξη ποινικού κολασμού της παράβασης ή άλλης διοικητικής παράβασης. Δεδομένου ότι δεν υφίσταται νομοθετική πρόβλεψη, άποψη της Υπηρεσίας μας είναι αρνητικώς».

Ανεξέλεγκτα τα λούνα παρκ

Όμως οι καταργήσεις των πταισμάτων κι άλλες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα δεν επιτρέπει στην ΕΛ.ΑΣ κι ελέγχους σε υπαίθριες δραστηριότητες, κι ανάμεσα σε αυτά στα λούνα παρκ ή άλλα παιχνίδια σε ανοικτούς χώρους. Κάτι που εγκυμονεί περαιτέρω κινδύνους για ανυποψίαστους πολίτες. Kι είναι δηλαδή ενδεικτικό ότι αν κάποιος ειδοποιούσε την Αστυνομία για τα προβλήματα ασφαλείας στο λούνα παρκ του Αλμυρού όπου σημειώθηκε – προ δύο εβδομάδων – το τραγικό συμβάν με τον θάνατο της 14χρονης, η Αστυνομία δεν θα είχε καμιά σχετική δυνατότητα. Οπως σημειώνεται στο αποκαλυπτικό έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ «η διαπίστωση έλλειψης άδειας υπαίθριων δραστηριοτήτων με ψυχαγωγικό, καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό αντικείμενο όπως λούνα παρκ, πίστες αυτοκινητιδίων, μουσικές συναυλίες, επιδείξεις και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (άρθρο 39 Ν. 4497/2017) αντιμετωπιζόταν ως πταίσμα στο πλαίσιο του άρθρου 458 Π.Κ. Με την κατάργησή του και τη μη πρόβλεψη ειδικότερης διάταξης για διοικητικό πρόστιμο στην περίπτωση έλλειψη άδειας, μεγάλο μέρος των υπαίθριων δραστηριοτήτων δύναται να λάβει χώρα χωρίς άδεια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των δραστηριοτήτων και την ατιμωρησία των υπευθύνων»!

Τέλος στις δικαστικές απελάσεις

‘Ομως στην εν λόγω εσωτερική ειδοποίηση των αστυνομικών υπηρεσιών επισημαίνονται οι κίνδυνοι, η σύγχυση και τα προβλήματα από την κατάργηση των δικαστικών απελάσεων! Η δικαστική απέλαση επιβαλλόταν με απόφαση ποινικού δικαστηρίου, ως μέτρο ασφαλείας. Το δικαστήριο, όταν καταδικάζει αλλοδαπό για ορισμένο αδίκημα, δεν είναι υποχρεωμένο να επιβάλει την απέλαση ως παρεπόμενη ποινή, αλλά έχει διακριτική ευχέρεια. Ομως μέχρι τώρα προχωρούσε στην απέλαση του αλλοδαπού αν πιθανολογούσε ότι αυτός κατά τον αμέσως μετά το στάδιο εκτέλεσης της ποινής χρόνο θα είναι επικίνδυνος για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Ομως αυτό, με το νομοθέτημα του ΣΥΡΙΖΑ, δεν επιτρέπεται κι οι αλλοδαποί που προχωρούν σε σοβαρά εγκλήματα μπορούν να μένουν στη χώρα μας.

Η ΕΛ.ΑΣ στο εν λόγω έγγραφο αποφεύγει να προχωρήσει σε κρίση για τον νέο Ποινικό Κώδικα, όμως θέτει σειρά νέων ερωτημάτων για τη σύγχυση και τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργηθούν. Οπως επισημαίνεται «η κατάργηση των δικαστικών απελάσεων επέφερε πλήθος ερωτημάτων ως προς τη διαχείριση των ήδη επιβληθεισών δικαστικών απελάσεων με προγενέστερη απόφαση ποινικού δικαστηρίου. Ειδικότερα, τα ερωτήματα είναι τα ακόλουθα:

α) Σε περίπτωση που η δικαστική απέλαση έχει εκτελεστεί και ο αλλοδαπός εισέρχεται στη χώρα παράνομα ενώ είναι καταχωρισμένος βάσει της δικαστικής απέλασης, αν θα εκτελείται η απέλαση του αλλοδαπού δυνάμει της δικαστικής απέλασης που ορίζεται στην ποινική απόφαση η οποία συνεχίζει και ισχύει και πολλές φορές έχει καταστεί αμετάκλητη. Στην προκειμένη περίπτωση παρατηρείται το παράδοξο να υφίσταται σε ισχύ ποινική απόφαση που διατάσσει δικαστική απέλαση αλλά να μην υφίσταται πλέον τρόπος εκτέλεσης αυτής δεδομένου ότι δεν προβλέφθηκε μεταβατική διάταξη για τις εν λόγω περιπτώσεις.

β) Ομοίως, σε περίπτωση που η δικαστική απέλαση δεν έχει εκτελεστεί έως σήμερα και η ποινική απόφαση συνεχίζει και ισχύει, μετά την 01-07-2019 πώς θα γίνεται η διαχείριση της υπόθεσης του αλλοδαπού. Ιδίως στην περίπτωση που είχαν επιβληθεί περιοριστικοί όροι λόγω ανέφικτου απελάσεως. Σε αυτήν την περίπτωση ποια αρχή θα πρέπει να εκκινήσει τη διαδικασία επανελέγχου των εν λόγω υποθέσεων». Ακόμη η ΕΛ.ΑΣ αναρωτιέται τι θα συμβεί με τον «Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών» κι αν τα μέτρα καταχώρισης σε αυτόν λόγω δικαστικής απέλασης συνεχίζουν και υφίστανται; Σε περίπτωση δε απόφασης μετατροπής σε μέτρο καταχώρισης λόγω επικινδυνότητας, θα πρέπει να εκδοθεί νέα απόφαση καταχώρισης λόγω επικινδυνότητας; Και σε θετική περίπτωση, θα πρέπει να ακολουθείται η διαδικασία της κλήσης προς ακρόασης πριν από τη λήψη νέων μέτρων;».

Print Friendly, PDF & Email