Από το 2025, η κυβέρνηση σχεδιάζει να προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων, επιφέροντας ριζικές μεταρρυθμίσεις στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν τόσο το ύψος των τελών όσο και τα πρόστιμα για τους ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους. Το οικονομικό επιτελείο εξετάζει το πλαίσιο που αφορά σχεδόν 5,5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων στην Ελλάδα, με στόχο να εκσυγχρονίσει και να βελτιώσει το σύστημα.
Η επιτροπή που έχει αναλάβει τη μελέτη και την πρόταση αυτών των αλλαγών πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου του 2024, ώστε οι προτάσεις να ψηφιστούν το φθινόπωρο και να εφαρμοστούν το 2025. Αυτό είναι απαραίτητο καθώς τα τέλη κυκλοφορίας αναρτώνται στην ΑΑΔΕ 2-3 μήνες πριν από την προθεσμία για την πληρωμή τους, οπότε οι αλλαγές πρέπει να οριστούν έγκαιρα.
Το τρέχον σύστημα τελών κυκλοφορίας
Σήμερα, το σύστημα τελών κυκλοφορίας παρουσιάζει διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ηλικία και τα χαρακτηριστικά των οχημάτων. Τα παλαιότερα αυτοκίνητα επιβαρύνονται με τέλη βάσει του κυβισμού του κινητήρα, ενώ τα νεότερα μοντέλα, από το 2010 και μετά, υπολογίζονται βάσει των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Επιπλέον, τα ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά με χαμηλές εκπομπές ρύπων απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας, προσφέροντας ένα κίνητρο για τη μετάβαση σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα.
Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές
Το «πακέτο» των αλλαγών που εξετάζεται περιλαμβάνει νέους συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων. Οι συντελεστές αυτοί θα κυμαίνονται από 4% έως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία του οχήματος, ενώ καταργείται το κριτήριο του κυβισμού του κινητήρα. Αντ’ αυτού, οι συντελεστές θα διαφοροποιούνται περαιτέρω βάσει των εκπομπών CO2, προκειμένου να ενισχυθεί η περιβαλλοντική συνείδηση των ιδιοκτητών οχημάτων και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων συνολικά.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο των αλλαγών είναι η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ. Αυτή η κίνηση στοχεύει στη μείωση της επιβάρυνσης για τους αγοραστές πιο ακριβών αυτοκινήτων, ενώ ταυτόχρονα, περιορίζεται η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά οχήματα. Συγκεκριμένα, τα υβριδικά θα επωφελούνται από μείωση κατά 50% των τελών ταξινόμησης αντί για πλήρη απαλλαγή. Επιπλέον, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, που μέχρι τώρα απολάμβαναν μειωμένα τέλη ταξινόμησης, θα υπόκεινται πλέον σε πλήρη τέλη, καθώς καταργείται η απαλλαγή από τα μισά τέλη.
Περιβαλλοντική πολιτική και επιπτώσεις
Η νέα πολιτική φαίνεται να έχει έντονα περιβαλλοντικό χαρακτήρα, καθώς οι αλλαγές στους συντελεστές των τελών βασίζονται κυρίως στις εκπομπές ρύπων. Αυτό αναμένεται να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες οχημάτων να στραφούν σε πιο καθαρές και πράσινες τεχνολογίες, όπως τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα. Παράλληλα, η κατάργηση της πλήρους απαλλαγής για τα υβριδικά οχήματα δείχνει ότι η κυβέρνηση αναγνωρίζει την ανάγκη για μια πιο ισορροπημένη πολιτική, που θα στηρίζει τα πιο πράσινα αυτοκίνητα, αλλά χωρίς να επιβαρύνει υπερβολικά τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αύξηση του τζίρου και επιπτώσεις στην αγορά
Η εφαρμογή των νέων κανόνων θα επηρεάσει σημαντικά και την αγορά αυτοκινήτων. Όπως συμβαίνει συχνά σε περιπτώσεις αλλαγών στο σύστημα φορολογίας, αναμένεται αύξηση του τζίρου, καθώς οι ιδιοκτήτες και οι αγοραστές αυτοκινήτων θα σπεύσουν να προλάβουν τις μεταβολές. Οι επενδυτές αναμένεται να αξιοποιήσουν τις νέες συνθήκες, ενώ οι έμποροι αυτοκινήτων ενδέχεται να δουν αύξηση στις πωλήσεις τους, ιδιαίτερα για τα οχήματα που επωφελούνται από τα νέα φορολογικά κίνητρα.
Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας που θα εφαρμοστούν από το 2025 αντιπροσωπεύουν μια σημαντική προσπάθεια της κυβέρνησης να εκσυγχρονίσει το φορολογικό πλαίσιο για τα αυτοκίνητα, ενισχύοντας ταυτόχρονα την περιβαλλοντική πολιτική. Οι νέοι συντελεστές με βάση τις εκπομπές ρύπων, η κατάργηση του φόρου πολυτελείας και οι περιορισμοί στις απαλλαγές για τα υβριδικά και τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, συνθέτουν ένα πλαίσιο που στοχεύει στη βιώσιμη ανάπτυξη της αγοράς αυτοκινήτων και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.