Aλλαγές πληρωμάτων: «Ένα βήμα μπροστά, δύο πίσω» 5.8.2020

  • Aλλαγές πληρωμάτων: «Ένα βήμα μπροστά, δύο πίσω»
  • Αναφορικά με το φλέγον ζήτημα των αλλαγών πληρωμάτων, οι ομιλητές συμφώνησαν πως οι κυβερνήσεις φαίνεται να μην “αντιδρούν” με βάση τις ανάγκες των ναυτικών και σχεδόν αγνοούν την κατάσταση, η οποία έχει λάβει ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις. Στο webinar αναφέρθηκε ότι μέχρι στιγμής, 250.000 είναι οι ναυτικοί των οποίων οι συμβάσεις έχουν λήξει και παρόλα αυτά παραμένουν εντός των πλοίων.

Παράλληλα τονίστηκε ότι οι νέοι περιορισμοί σε Σιγκαπούρη και Χονγκ Κονγκ, καθώς και η γενικότερη απροθυμία των κυβερνήσεων παγκοσμίως να συνδράμουν στην πραγματοποίηση αλλαγών πληρωμάτων, αποτελεί απόδειξη ότι οι ναυτικοί χρειάζεται να ανακηρυχθούν ως «key workers». Στις Φιλιππίνες για παράδειγμα, οι αλλαγές πληρωμάτων μπορούν να πραγματοποιηθούν μονάχα στη Μανίλα και για περιορισμένο αριθμό ναυτικών. Την ίδια ώρα Αίγυπτος και Ινδία φαίνεται να άρουν μερικά από τα περιοριστικά τους μέτρα.

  • Κοινή άποψη ήταν ότι τα πράγματα δε φαίνεται να βελτιώνονται με τους επιθυμητούς ρυθμούς, ενώ όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «για κάθε βήμα μπροστά, γίνονται και δύο βήματα πίσω» αφού οι κινήσεις των κυβερνήσεων στο φλέγον αυτό ζήτημα δεν ευθυγραμμίζονται με την αναγκαιότητα για την επίλυση του ζητήματος.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι συμμετέχοντες, οι ναυτιλιακές εταιρείες επιχειρούν να καταστήσουν γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο το ζήτημα των αλλαγών πληρωμάτων, καθώς ζούμε σε έναν κόσμο ο οποίος επικεντρώνεται στην έγκαιρη παραλαβή των απαραίτητων αγαθών χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ποιοι και πόσο συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή και πόσο δύσκολη καθίσταται η μεταφορά των εμπορευμάτων εν μέσω πανδημίας.

  • Οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών ανέφεραν επίσης ότι για τη μετρίαση του αισθήματος απομόνωσης των ναυτικών, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προβεί σε συγκεκριμένες παροχές όπως η δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Συγχρόνως μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι ναυτικοί οι οποίοι δε δύνανται να επιβιβαστούν στα πλοία για το μπάρκο. Στο πλαίσιο αυτό πολλές ναυτιλιακές προβαίνουν σε οικονομική ενίσχυση των ναυτικών αυτών.
  • Ακόμη, σύμφωνα με τους ομιλητές, πολλοί είναι οι ναυτικοί οι οποίοι χρησιμοποιούν την ανοιχτή γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες της πανδημίας. Το γεγονός αυτό, υπογραμμίζει τη σημαντικότητα επίλυσης του ζητήματος, καθώς τα προβλήματα ψυχικής υγείας και η κόπωση των ναυτικών διογκώνονται σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές.

Αν υπήρξε κάτι θετικό καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, αυτό ήταν η συνεργασία μεταξύ των διαφόρων εταιρειών του ναυτιλιακού κλάδου. Πιο συγκεκριμένα, οι ομιλητές-managers ναυτιλιακών εταιρειών, ανέφεραν ότι η κρίση της πανδημίας αποτέλεσε την αφορμή για συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια. Η συλλογική αυτή προσπάθεια, απέφερε καρπούς κυρίως για τον επαναπατρισμό ναυτικών της κρουαζιέρας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε, ο επαναπατρισμός ναυτικών ήταν κατά πολύ ευκολότερος για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης τέθηκε το ερώτημα, κατά πόσο η υφιστάμενη κατάσταση αναφορικά με την πανδημία ενδεχομένως ενδέχεται να αποτρέψει τη νέα γενιά από το να ακολουθήσει το ναυτικό επάγγελμα. Οι εισηγητές συμφώνησαν ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ πιθανό. Τόνισαν, τέλος, ότι το μέλλον της ναυτιλίας θα περιλαμβάνει πολλές τεχνολογικές καινοτομίες και ως εκ τούτου, θα χρειαστούν αρκετά νέα και ταλαντούχα στελέχη τα οποία θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις των πλοίων του μέλλοντος.

Συμμετέχοντες στη διαδικτυακή συνάντηση ήταν οι κ.κ. Ανδρέας Χατζηπέτρου, Managing Director της Columbia Shipmanagement Ltd., Σταμάτης Μπουρμπούλης, General Manager της Euronav Ship Management (Hellas) Ltd., Frederick Kenney, Director Legal Affairs & External Relations του IMO, Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του International Chamber of Shipping, Stuart Ostrow, CPA ιδρυτής και πρόεδρος του ShipMoney και Chris Adams Managing Director του Steamship Mutual.