Ακτωρ: Πρόβλημα ρευστότητας λόγω συσσωρευμένων ζημιών

«Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στην “Ακτωρ”, αυτό είναι σαφές, ωστόσο παραμένει διαχειρίσιμο, χάρις και στη στήριξη που έχουμε λάβει από τους προμηθευτές μας», ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Ελλάκτωρ» Αν. Καλλιτσάντσης, περιγράφοντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης, στο περιθώριο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης της εισηγμένης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές κινούνται μεταξύ 80 και 100 εκατ. ευρώ, έχοντας μειωθεί κατά 20% σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.

«Κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, οι ζημίες στην “Ακτωρ” ανήλθαν σε 360 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 170 εκατ. ευρώ έχουν καλυφθεί από τη μητρική “Ελλάκτωρ”. Ωστόσο, υπήρξε τελικά ένα ταμειακό κενό 110-120 εκατ. ευρώ, από ζημιογόνες συμβάσεις που είχε υπογράψει η προηγούμενη διοίκηση και που κληθήκαμε να διαχειριστούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καλλιτσάντσης. Σύμφωνα με τον ίδιο, πλέον έχουν ελεγχθεί όλες οι συμβάσεις έργων και δεν πρόκειται να υπάρξουν άλλες αρνητικές εκπλήξεις, όπως π.χ. οι ζημίες 110 εκατ. ευρώ που υποχρεώθηκε να εγγράψει το 2019 ο όμιλος, κυρίως για φωτοβολταϊκά έργα στην Αυστραλία.

Προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητα της «Ακτωρ», η διοίκηση βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις με τις τράπεζες ώστε να επιτευχθεί συμφωνία για τη χρηματοδότηση της εταιρείας κατά ένα ποσό της τάξεως των 50-60 εκατ. ευρώ. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων Alvarez, η οποία παρακολουθεί τις ταμειακές ροές και ασφαλώς και το σχέδιο αναδιάρθρωσης που έχει θέσει σε εφαρμογή η «Ακτωρ» και προβλέπει εξοικονόμηση 100 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας, μέσω εθελουσίας εξόδου, μείωσης μισθών, πώλησης ακινήτων και της λειτουργίας ενός κεντρικού συστήματος προμηθειών.

Σημαντικό ρόλο όμως για την παροχή οικονομικής «ανάσας» στην «Ακτωρ» δύνανται να διαδραματίσουν και οι απαιτήσεις που αξιώνει από μια σειρά από αναθέτουσες αρχές στο εξωτερικό, για έργα που εκτέλεσε σε διάφορες χώρες τα προηγούμενα χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, μια πρόσφατη θετική εξέλιξη ήταν η επιδίκαση ποσού 37 εκατ. ευρώ (44 εκατ. δολάρια), ως αποζημίωση για ένα έργο οδοποιίας που εκτελέστηκε από την ελληνική εταιρεία στην Αλβανία. Ανάλογες διαδικασίες έχουν εκκινήσει και για δεκάδες άλλα έργα εκτός Ελλάδας, με την «Ακτωρ» να διεκδικεί συνολικά 500 εκατ. ευρώ.

Εκτός από τις παραπάνω κινήσεις, η διοίκηση του ομίλου θα προχωρήσει και σε αίτημα αποζημίωσης από το ελληνικό Δημόσιο, αναφορικά με την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, όπως επίσης και των λοιπών οδικών αξόνων, σε συνεργασία και με τις υπόλοιπες κατασκευαστικές εταιρείες.

Οπως τονίστηκε σχετικά, η επιβολή μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, εξαιτίας της πανδημίας, συνιστά αλλοίωση των όρων των συμβάσεων και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να αναζητηθούν αποζημιώσεις, σε πρώτη φάση, μέσω της διαδικασίας της διαιτησίας. Σε κάθε περίπτωση, η σχετική διαδικασία θα απαιτήσει αρκετά χρόνια έως ότου τελεσφορήσει.

Μεταξύ των έργων που θα μπορούσαν, δυνητικά, να αντιστρέψουν την αρνητική εικόνα για την «Ακτωρ» είναι ασφαλώς ο διαγωνισμός για τη νέα γραμμή 4 του μετρό, ο οποίος, όπως φαίνεται, θα προχωρήσει, κι ενώ εκκρεμεί η εκδίκαση των εκατέρωθεν προσφυγών που έχουν καταθέσει οι δύο κοινοπραξίες («Ακτωρ» και «Αβαξ»).

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Καλλιτσάντση, «για να προχωρήσει ο διαγωνισμός, θα πρέπει να αλλάξει η τεχνική αξιολόγηση της επιτροπής του διαγωνισμού, στο πλαίσιο της απόφασης που θα εκδώσει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Αν γίνει αυτό, θα προχωρήσει ο διαγωνισμός στην επόμενή του φάση, που αφορά την υποβολή των οικονομικών προσφορών. Αν τώρα μας ζητηθεί να μην προβούμε σε νέα προσφυγή για λόγους εθνικού συμφέροντος, θα το σκεφτούμε όταν θα μας υποβληθεί το σχετικό αίτημα», συμπλήρωσε
ο κ. Καλλιτσάντσης.

Πηγη: kathimerini.gr