Ακριβότερο 55 ευρώ τo γέμισμα στο τρακτέρ με το βαρέλι στα 80 δολάρια

  • Ακριβότερο 55 ευρώ τo γέμισμα στο τρακτέρ με το βαρέλι στα 80 δολάρια

Στα 1,43 ευρώ το λίτρο κυμαίνεται τις τελευταίες ημέρες η μέση τιμή του diesel κίνησης στα πρατήρια της Ελλάδας, με την τάση να είναι αυξητική όσο η διεθνής τιμή στο πετρέλαιο διαμορφώνει υψηλά τριετίας πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι

Μάλιστα σε διάφορα παραγωγικά κέντρα της χώρας, η μέση τιμή διαμορφώνεται πιο κοντά στα 1,45 ευρώ το λίτρο, κάτι που μεταφράζεται σε επιβάρυνση της τάξης του 30% για τους αγρότες σε κάθε φουλάρισμα του τρακτέρ ή του αγροτικού αυτοκινήτου. Πρόχειροι υπολογισμοί δείχνουν ότι η επιβάρυνση αγγίζει τα 55 ευρώ σε κάθε γέμισμα ενός ντεπόζιτου 150 λίτρων -που αναλογεί σε ένα μεσαίου μεγέθους τρακτέρ 100 ίππων.

  • Να σημειωθεί πως η ενέργεια καταλαμβάνει το 23,8% του συνολικού κόστους εισροών για τον Έλληνα αγρότη και κτηνοτρόφο, ενώ παράλληλα η χώρα επιβάλλει φόρους άνω του 70% στην τιμή λιανικής στα καύσιμα, με τον ΕΦΚ για το πετρέλαιο κίνησης να αγγίζει τα 41 λεπτά το λίτρο.

Με το 78% της ενέργειας που καταναλώνουν οι Έλληνες αγρότες να αφορά σε υγρά καύσιμα και λιπαντικά, η ενεργειακή κρίση στην οποία έχει περιέλθει η παγκόσμια αγορά και ιδίως η ευρωπαϊκή, έρχεται να επιβαρύνει περαιτέρω το κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων. Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι αν πράγματι βρίσκεται στις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης το αγροτικό πετρέλαιο, τώρα θα ήταν μια στιγμή πρακτικά και επικοινωνιακά ιδανική για την ανακοίνωσή του.

  • Ήδη ως γνωστόν οι διεθνείς τιμές των εισροών βρίσκονται σε άνοδο, με την τιμή του φυσικού αερίου σε ιστορικά υψηλά, κάτι που καθιστά απαγορευτική ακόμα και την παραγωγή αμμωνίας, οδηγώντας τις βιομηχανίες του κλάδου σε προσωρινό πάγωμα της γραμμής παραγωγής.

Υπενθυμίζεται σχετικό ρεπορτάζ της Agrenda και του Agronews την προηγούμενη εβδομάδα, στο οποίο γινόταν λόγος για πρωτοφανή ύψη στις τιμές των λιπασμάτων εν όψει της νέας καλλιεργητικής περιόδου, αρχής γενομένης από τις φθινοπωρινές σπορές, καθώς τα κόστη των πρώτων υλών σε συνδυασμό με τον υπερδιπλασιασμό της τιμής του φυσικού αερίου για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποχρεώνει τα εργοστάσια λιπασμάτων όχι απλώς να πουλάνε ακριβά αλλά και να διακόπτουν τη λειτουργία τους σε κάποιες περιπτώσεις.

  • «Καθώς οι τιμές των λιπασμάτων εξακολουθούν να κινούνται ανοδικά, οι αγρότες είτε θα περιορίσουν τις εφαρμογές, είτε θα κόψουν εντελώς τη λίπανση, αναμένοντας κάποια διόρθωση των τιμών. Διαφορετικά θα προχωρήσουν σε άλλες περικοπές για να εξισορροπήσουν τα κόστη παραγωγής των εκμεταλλεύσεων» εκτιμά η Αλέξις Μάξγουελ, αναλύτρια του Bloomberg.

Εν τω μεταξύ, καθώς πλησιάζει και η νέα καλλιεργητική περίοδος σε χειμερινές μονοετείς καλλιέργειες αλλά και με προοπτική τη νέα χρονιά, οι αγρότες καλούνται να οργανώσουν τον  προγραμματισμό τους.  Ορισμένοι μπορεί να αποφύγουν τις προαγορές, «απόφαση με μεγάλο ρίσκο, αφού οι τιμές έως ότου χρειαστούν τα προϊόντα αυτά, ενδέχεται να έχουν ενισχυθεί περαιτέρω» εξηγεί η ίδια.