19 Ιανουαρίου 2022– Το πρωϊνό καθημερινό χρηματιστηριακό μαγκαζίνο του μικρομέτοχου

ΝΑ ΤΑ ΞΑΝΑΓΡΑΨΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ…

ΚΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΘΑΙΝΟΥΝ βρε παιδιά, έτσι και γίνει καμμία γερή διόρθωση στις αγορές. Σαν να σεληνιάζονται, ένα… πράμα! Σκέτη απόλαυση πάντως… ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ για γέλια αυτή η κατάσταση…

  • Γιατί αυτό το κλίμα, δηλαδή τον… σεληνιασμό, το μεταφέρουν στο αναγνωστικό κοινό τους το οποίον αφενός και  αποβλακώνουν (δικιά τους προσωπική υπόθεση αυτή και δεν μας αφορά) και αφετέρου το παραπλανούν κάνοντας το να πιστέψει ότι το Ελληνικό Χρηματιστήριο δεν είναι παρά μόνον ένα άντρο ληστών που τρώνε τα κεφάλαια των επενδυτών.
ΚΑΙ ΑΝ συμβαίνει αυτό, δηλαδή να χάνονται λεφτά ιδιωτών, είναι γιατί αυτοί οι περιγραφείς επί έτη πολλά – αμνημόνευτα – το καθοδηγούσαν και το καθοδηγούν μέσω των εκθέσεων των ξένων σπιτιών (να μην γράψουμε κάτι πολύ χειρότερο) και βάσει της θεωρίας ότι ελληνικό χρημαστιστήριο χωρίς Τράπεζες δεν μπορεί να υπάρξει.

ΕΞΩΓΗΙΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ: ΜΙΑ ανώτερη δύναμη πρέπει να κινεί τις τύχες των μετοχών του ελληνικού χρηματιστηρίου.
  • Δεν εξηγούνται αλλιώς όλα αυτά τα εξωγήινα φαινόμενα, όλα αυτά τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας που επαληθεύονται στο ελληνικό ταμπλό…
  • Το ΧΑ έχει φθηνές εταιρείες και αυτό φαίνεται κάθε φορά που δημοσιεύουν ισολογισμούς οι εισηγμένες του.
  • Όμως η σχέση «φθηνή μετοχή» ως προς το «χρηματιστηριακό ενδιαφέρον» είναι μάλλον αντιστρόφως ανάλογη με τα αποτελέσματα.
Δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά η «αγάπη» των επενδυτών με εταιρείες που τους έχουν μηδενίσει έως και τρεις φορές τα κεφάλαιά τους.
Δεν μπορεί να εξηγηθεί εύκολα το πώς κάποιος επιλέγει εταιρεία με ζημιές ανάλογες της αποτίμησης και να αγνοεί εταιρείες με κέρδη, καλή σχέση ξένων/ιδίων κεφαλαίων και χαμηλό p/bv.
.

ΚΑΘΑΡΗ ΘΕΣΗ: Η Καθαρή Θέση είναι το σύνολο των επενδύσεων που έχουν εισρεύσει στην επιχείρηση συν τα αποθεματοποιημένα κέρδη κατά τη διάρκεια λειτουργίας της, αυτά δηλαδή που μετά την αφαίρεση της φορολογίας δεν μοιράζονται ως μερίσματα στους επενδυτές.

Αν θέλουμε να υπολογίσουμε την Καθαρή Θέση τότε αρκεί να αφαιρέσουμε από το Ενεργητικό της επιχείρησης το σύνολο των Υποχρεώσεων της.

Θεωρητικά αυτό που προκύπτει είναι η λογιστική αξία των περιουσιακών στοιχείων όταν αποπληρωθούν όλες οι υποχρεώσεις προς τους πιστωτές της.

Συνήθως όμως ο υπολογισμός της δεν είναι απλός…

  • Γιατί η πραγματική αγοραία αξία των περιουσιακών στοιχείων, όπως π.χ. των ακινήτων, δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί.
  • Επίσης ορισμένα περιουσιακά στοιχεία υπολογίζονται στα λογιστικά βιβλία με την τιμή αγοράς τους, κι όχι με την τωρινή αξία τους.

Αυτή η παρατήρηση δημιουργεί ένα πρόσθετο λόγο επιφύλαξης:

  • Μια αρνητική καθαρή θέση ενδέχεται να εκφράζει μια ακόμα πιο δυσμενή κατάσταση ενώ η λογιστική απεικόνιση του τραπεζικού δανεισμού είναι μέγεθος που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση..

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις όπου η Καθαρή Θέση «αδικείται».

Αυτό συμβαίνει όταν υπάρχουν πολλά μετρητά που δεν μπορούν να απομειωθούν ή συμμετοχές και πάγια που δεν απεικονίζονται ορθά…

  • έχουν μείνει δηλαδή σε ιστορικές τιμές κτήσης ενώ η αξία τους έχει βελτιωθεί από την κερδοφορία τους.

Αυτές οι περιπτώσεις είναι εξαιρετικά σπάνιες στα Χρηματιστήρια αφού όσες εισηγμένες έχουν λογιστικό «λίπος» φροντίζουν να το δείχνουν προκειμένου να εξασφαλίζουν γραμμές χρηματοδότησης χρησιμοποιώντας τα ως καλύμματα σε δάνεια

  • ή να μπορούν να διανέμουν ικανοποιητικά μερίσματα στους μετόχους τους μέσα από την διανομή μέρους των αποθεματικών τους.

YPODOMES.COM:

  • Τα 15 μεγαλύτερα υπό δημοπράτηση έργα της χώρας – Ποιες συμμαχίες έχουν διαμορφωθεί

Τα μεγάλα έργα που δημοπρατούνται στη χώρα έχουν τραβήξει τα φώτα της δημοσιότητας και στον κατασκευαστικό κλάδο υπάρχει μεγάλη κινητικότητα. Ήδη σε αρκετά από τα έργα που έχουν περάσει την πύλη του διαγωνισμού έχουν σχηματιστεί συμμαχίες μεταξύ των μεγάλων ομίλων. Αυτό που φαίνεται ως τάση είναι πως οι σύμμαχοι αλλάζουν ανάλογα με το είδος, το ύψος και τη σπουδαιότητα του διαγωνισμού.

Έχουμε δει σε μεγάλους διαγωνισμούς ομίλους να κατεβαίνουν αυτόνομα και να διεκδικούν την ανάληψη ενός έργου και σε αμέσως επόμενο διαγωνισμό ο ίδιος όμιλος να κατεβαίνει σε συμμαχία για να αυξήσει τις πιθανότητες του. Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον κομμάτι στο πεδίο των μεγάλων διαγωνισμών είναι πως τραβούν το ενδιαφέρον σύσσωμης της κατασκευαστικής αγοράς με πτυχίο 7ης τάξης.

Οι διαγωνισμοί που συνεχίζουν να τραβούν το ενδιαφέρον είναι πλέον πολλοί. Μία ντουζίνα σιδηροδρομικά έργα, πλήθος οδικών και κτιριακών έργων, νέες κατηγορίες ΣΔΙΤ με φράγματα, δίκτυα ύδρευσης κ.α. δημιουργούν μια εικόν ευφορίας στον κατασκευαστικό κλάδο ότι έχουμε περάσει στην “Άνοιξη των κατασκευών”.

  • Σήμερα έχουμε συλλέξει και ξεχωρίσει τα 15 μεγαλύτερα υπό δημοπράτηση έργα που ξεπερνούν τα 10,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε αξία και θα δούμε ποιες συμμαχίες έχουν δημιουργηθεί σε αυτές (σε όσες έχουν δημιουργηθεί).

15.Μπράλος-Άμφισσα 285 εκατ. ευρώ
Το έργο προκηρύχθηκε στο τέλος του έργου. Ο διαγωνισμός είναι να γίνει στις 22 Ιανουαρίου. Αφορά στην αναβάθμιση τμήματος του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Είναι ένα σημαντικό έργο που θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια και θα μειώσει αισθητά τους απαιτούμενους χρόνους.

14.Καλαμάτα-Μεθώνη 310 εκατ. ευρώ
Μεγάλο έργο που θα αναβαθμίσει την περιοχή της Μεσσηνίας και ιδιαίτερο το τουριστικό της προϊόν. Ο νέος άξονας θα δώσει πνοή και νέες ευκαιρίες ανάπτυξης. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2019 και στα τέλη του 2021 δόθηκαν οι προσφορές. Δύο σχήματα διεκδικούν το έργο: ΑΒΑΞ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Ο ανάδοχος θα ανακηρυχθεί το επόμενο διάστημα και φέτος εκτιμάται ότι θα υπογραφεί και η σύμβαση. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

13.Επέκταση Λεωφόρου Κύμης 352 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός αφορά στην πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού εδώ και 18 χρόνια. Η Λεωφόρος Κύμης με αυτό το έργο θα φτάσει μέχρι τη Λυκόβρυση στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη. Μεγάλο μέρος του έργου είναι υπόγειο και θα εξυπηρετήσει ιδιαίτερα τις περιοχές του Μαροουσίου, της Πεύκης και θα αποσυμφορήσει το τμήμα της Αττικής Οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Δουκίσσης Πλακεντίας. Ο διαγωνισμός ξεκινά στις 22 Ιανουαρίου. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

12.Μονάδα Απορριμμάτων Σχιστού 372 εκατ. ευρώ
Διαγωνισμός για ακόμα μια ΜΕΑ στην Αττική. Συγκεκριμένα η δυναμικότητα επεξεργασίας της Μονάδας στο Σχιστό έχει εκτιμηθεί σε 250.000 τόνους ανα έτος υπολειμματικών συμμείκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Θα καλύψει τις ανάγκες των Δήμων του Πειραιά και κάποιων από τους Δήμους των Δυτικών Προαστίων. Στον διαγωνισμό του Σεπτεμβρίου κατέβηκαν 5 σχήματα. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΕΣΔΝΑ.

11.Προμήθεια 770 λεωφορειων 384 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός των 383,4 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) ο οποίος αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό έχει κινητοποιήσει τις μεγαλύτερες βιομηχανίες κατασκευής αστικών λεωφορείων σε Ευρώπη και Κίνα και ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα υψηλός. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 4 παρατάσεις στον διαγωνισμό. Χωρίζεται σε 5 τμήματα και μεγάλο αριθμός των νέων λεωφορείων προβλέπεται να είναι ηλεκτρικά. Ο διαγωνισμός είναι να ξεκινήσει στις 25 Φεβρουαρίου. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

10.Σιδηροδρομική Γραμμή Αεροδρόμιο-Ραφήνα 384 εκατ. ευρώ
Το έργο αφορά στη διπλή σύνδεση της Ραφήνας από το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και από τον Γέρακα. Είναι μια επέκταση του δικτύου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας. Θα ικανοποιήσει τις απαιτήσεις μετακίνησης πολλών χιλιάδων κατοίκων των περιοχών του Γέρακα, του Πικερμίου, των Σπάτων, της Αρτέμιδας και φυσικά της Ραφήνας. Οι πληροφορίες μιλούν για δυνατές συμμαχίες και σε αυτό και στα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα της 21ης Ιανουαρίου: ΑΚΤΩΡ με Μυτιληναίο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και η ΑΒΑΞ με την Alstom. Μένει να επιβεβαιωθεί. Αναμένεται επίσης η τελική χρηματοδότηση. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

9.Υποθαλάσσια Σαλαμίνας 400 εκατ. ευρώ
Ο αιώνιος διαγωνισμός. Ξεκίνησε το 2016 και συνεχίζει. Τώρα είμαστε σε αναμονή για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων που θα δώσει στο έργο σάρκα και οστά. Αφορά στην υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος μέσω της Λεωφόρου Σχιστού. Το έργο θα δώσει στη Σαλαμίνα απευθείας σύνδεση με την Αττική και θα δημιουργήσει αναπτυξιακές ευκαιρίες. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

8.Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης εκατ. ευρώ 462 εκατ. ευρώ
Το Flyover είναι ένας υπέργειος άξονας επί της ανατολικής πλευράς της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης που υπόσχεται να λύσει το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που συμβαίνει σε καθημερινή βάση. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στα τέλη του 2020. Στα τέλη του 2021 δόθηκαν και οι προσφορές. Τώρα αναμένουμε την ανακήρυξη του αναδόχου ανάμεσα στα 4 σχήματα που διεκδικούν το έργο (ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

7.Σιδηροδρομική Γραμμή Κορωπί-Λαύριο 484 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για ακόμα ένα σιδηροδρομικό έργο που αφορά επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου. Η νέα γραμμή θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου (λίγο μετά τον προαστιακό σταθμό ΚΟΡΩΠΙ) και προβλέπεται να έχει μήκος 32 χιλιομέτρων. Η γραμμή συνολικού κόστους 484 εκατ. ευρώ θα είναι διπλή και θα περιλαμβάνει την κατασκευή 2 νέων Σιδηροδρομικών Σταθμών και 7 νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων. Ο διαγωνισμός είναι για τις 21 Ιανουαρίου. Αναμένεται η τελική χρηματοδότηση. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ

6.Μονάδα Απορριμμάτων Φυλής 570 εκατ. ευρώ
Ο διαγωνισμός για την ΜΕΑ Φυλής είναι ο μεγαλύτερος της χώρας. Η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Φυλής έχει προϋπολογισμό 571 εκατ. ευρώ. Ενώ η δυναμικότητα της Μονάδας στη Φυλή έχει εκτιμηθεί σε 450.000 τόνους /έτος υπολειμματικών συμμείκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων. Στο διαγωνισμό του Σεπτεμβρίου έχουν κατέβει 5 σχήματα: ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ, MORE – ΑΒΑΞ – THALIS, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΙNTRAKAT, ΗΛΕΚΤΩΡ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΕΣΔΝΑ.

5.Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο-Λιμένας Πάτρας 591 εκατ. ευρώ
Το έργο αφορά στην ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Πάτρας. Το μεγαλύτερο μήκος του έργου είναι υπόγειο και ικανοποιεί το αίτημα των φορεών της περιοχής. Ο διαγωνισμός είναι να ξεκινήσει στις 21 Ιανουαρίου. Αναμένεται η τελική χρηματοδότηση του έργου. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ. Οι συμμαχίες έχουν αναφερθεί παραπάνω.

4.Integrated Resort Casino 1 δισ. ευρώ
Αφορά στη μεγαλύτερη κτιριακή επένδυση της χώρας ύψους 1 δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός της ΕΕΕΠ για την άδεια του καζίνο είναι στην τελική του φάση και οι υπογραφές είναι να πέσουν μέχρι την Άνοιξη. Ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η υλοποίηση του θα συμβάλει περαιτέρω στην αύξηση του κατασκευαστικού αντικειμένου ενώ με τη λειτουργία του, υπολογίζεται πως θα απασχοληθούν εκατοντάδες άτομα.

3.Σιδηροδρομική Γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,33 δισ. ευρώ
Είναι ένα έργο έκπληξη. Αφορά στην μετατροπή της γραμμής σε διπλή, ηλεκτροκινούμενη υψηλών ταχυτήτων. Είναι έργο στρατηγικής σημασίας για τη χώρα γιατί ανοίγει την πόρτα στις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Αναμένεται η τελική χρηματοδότηση του έργου. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ. Το έργο αυτό ουσιαστικά επιδιώκει να μεγιστοποιήση την προσπάθεια της χώρας ως μεγάλος εμπορευματικός κόμβος στη νότιο-ανατολική Ευρώπη.

2.ΒΟΑΚ (3 διαγωνισμοί) 1,65 δισ. ευρώ
Το δεύτερο μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση έργο της χώρας υποδιαιρείται σε 3 εργολαβίες. Η πρώτη αφορά στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος ύψους 1,1 δισ. ευρώ, η δεύτερη το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη ύψους 360 εκατ. ευρώ και η τρίτη το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος ύψους 186 εκατ. ευρώ. Ο πρώτος διαγωνισμός (η παραχώρηση) οδεύει προς τη φάση των προσφορών, ο δεύτερος (η ΣΔΙΤ) έχει ημερομηνία προσφορών στις 24 Ιανουαρίου και ο τρίτος (το δημόσιο έργο) έχει ημερομηνία διαγωνισμού στις 22 Ιανουαρίου. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών κι Μεταφορών.

1.Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη-Ξάνθη 2,09 δισ. ευρώ
Αυτή τη στιγμή είναι το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση δημόσιο έργο της χώρας. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως είναι έργο των ρεκόρ. Είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εργολαβία όλων των εποχών, η πρώτη φορά που ένα σιδηροδρομικό έργο ξεπερνά όλα τα άλλα είδη έργων στη χώρα. Επίσης σπάει το ρεκόρ της γραμμής 4 του Μετρό και γίνεται το μεγαλύτερο δημόσιο έργο όχι μόνο αυτή την εποχή αλλά της σύγχρονης ιστορίας της χώρας. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

  • Το ύψος του προϋπολογισμού με ΦΠΑ φτάνει τα 2,09 δισ. ευρώ. Ο διαγωνισμός είναι να ξεκινήσει την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2022 και ήδη έχουν δημιουργηθεί συμμαχίες για την ανάληψη του. Οι πληροφορίες μιλούν για δυνατές συμμαχίες και σε αυτό και στα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα της 21ης Ιανουαρίου: ΑΚΤΩΡ με Μυτιληναίο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ και η ΑΒΑΞ με την Alstom. Αναμένεται η τελική του χρηματοδότηση.