06/12- Επιλογές και σχόλια για επενδυτές (ΙΙ)

ΣΧΟΛΙΟ: Αρκετές είναι οι μετοχές που τις προσέχουν στο ταμπλό και δεν τις αφήνουν έρμαιο στις υποτιμητικές ορέξεις εκείνων που τις λυμαίνονται κατά καιρούς. Μάλιστα, οι περισσότερες εξ αυτών διατηρούν τα πολύ μεγάλα κέρδη που απέφεραν ή συνεχίζουν να αποφέρουν στους μεσοπρόθεσμα κινούμενους επενδυτές τους.

  • Αυτό είναι ένα παρήγορο στοιχείο για την αγορούλα του Χ.Α (αυτή δηλ. που καλύπτει τα μικρά και μικρομεσαία χαρτιά του), πόσο μάλλον όταν αφορά αρκετές δεκάδες τίτλων. Και δεν χάλασε ο κόσμος, δεν χάθηκε η γη αν το +50% μέχρι +200% έχει κατέβει στο +40% μέχρι το 150%.

Τα νούμερα έτσι μπήκαν, στη τύχη δηλαδή αλλά πρέπει να αντικατοπτρίζουν εν πολλοίς την πραγματικότητα. Πόσο μάλιστα, αν έχουν προηγηθεί σταδιακές, μεθοδικές κατοχυρώσεις των κερδών που έκτιζαν.

****

!ΔΕΗ -απάντηση: Αν δεν ήταν κρατική, τι τύχη θα είχε η μετοχή της; Απλά, ρωτάμε. Και ο νοών νοείτω… Μακάρι να την πάνε και στα 10,0000 ευρώ. Μόνον ζηλόφθονες δεν είμαστε. Άλλωστε δόθηκε από την στήλη και τους συνεργάτες της (ΑΝ-αλήτης) σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα τιμών κάτω και από τα 1,8000 ευρώ… Απλά, λίγο πάνω από τα 3,0000 ευρώ είπαμε… Πάρτε τα κέρδη σας και τρέξτε απλά μία μικρή θέση… Για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους και να μην μας παραπονιέστε ότι είμαστε προκατειλημμένοι με την μετοχή της. Για όνομα του Θεού…

  • ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕΤΟΧΗΣ
Διάστημα ΜΙΝ ΜΑΧ Μετ. %
7 ημερών 3,148 3,380 2,94
30 ημερών 3,044 3,380 7,99
3 μηνών 2,714 3,380 7,71
6 μηνών 1,665 3,380 52,03

****

[email protected],4700 και -2%: Η γκανιότα ποτέ δεν χάνει, πόσο μάλλον όσοι εκμεταλλευτούν τα τρέχοντα επίπεδα της μετοχής της ή θέλουν κάτι παραπάνω από τον ανυπόληπτο τόκο που τους δίνουν οι τράπεζες.

  • ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕΤΟΧΗΣ
Διάστημα ΜΙΝ ΜΑΧ Μετ. %
7 ημερών 4,470 4,670 -2,19
30 ημερών 4,315 4,740 -1,00
3 μηνών 4,300 4,880 -7,26
6 μηνών 4,285 5,230 -6,78
12 μηνών 3,520 5,230 9,29

****

[email protected],0800 ευρώ και +2%: Η μετοχή της αποδείχτηκε κυριολεκτικά επτάψυχη.’Ενα από τα μεγαλύτερα θύματα του PSI και όμως άντεξε. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει οι διοικούντες να πέρασαν εφιαλτικές στιγμές για αρκετά χρόνια. Βέβαια, οι αμοιβές τους έτρεχαν κανονικά και στα ύψη (να τα λέμε όλα…). Αν ήμασταν πάντως μέτοχοι της, θα λέγαμε πλέον… Χαλάλι τους.

  • Παραμένει σε καθεστώς επιτήρησης αλλά προσεχώς περιμένουμε άρση και επάνοδο στο κυρίως ταμπλό. Μόλις συμβεί αυτό, η μετοχή της θα απελευθερωθεί. Η αγορά όμως συνήθως προεξοφλεί τα μελλούμενα, όταν αυτά πλησιάζουν προς την εκπλήρωση της προφητείας που τα συνοδεύει.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕΤΟΧΗΣ

  • Θέμα τυπικών διαδικασιών η έξοδος της από την επιτήρηση.
  • Κ/φση: 9,2 εκατ. ευρώ.
  • ΚΑΘΑΡΗ ΘΕΣΗ: 10,3 εκατ. ευρώ.
  • ΚΑΘΑΡΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ: 9,8 εκατ. ευρώ.
Διάστημα ΜΙΝ ΜΑΧ Μετ. %
7 ημερών 1,940 2,080 5,58
30 ημερών 1,890 2,080 7,77
3 μηνών 1,790 2,100 9,47
6 μηνών 1,760 2,300 5,58

****

!ΦΡΙΓΟ: Με μόλις ένα θετικό πρόσημο στις τελευταίες (8) συνεδριάσεις γύρισε από τα υψηλά των 0,2000 στα χθεσινά 0,1800 ευρώ. Στα 64 εκατ. ευρώ η κ/φση της. Παραμένει ένα δυνατό στοίχημα για ισχυρούς παίκτες. Που ακόμα κι αν δεν τους βγει, δεν θα χάσουν τον ύπνο τους… Η μετοχή έχει χαρίσει μεγάλες αποδόσεις σε όσους εκμεταλλεύτηκαν τα ιστορικά χαμηλά της και όχι μόνον αυτά.

  • ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΕΤΟΧΗΣ
Διάστημα ΜΙΝ ΜΑΧ Μετ. %
7 ημερών 0,180 0,200 -7,69
30 ημερών 0,180 0,210 -10,00
3 μηνών 0,180 0,224 -10,00
6 μηνών 0,095 0,224 85,57
12 μηνών 0,086 0,224 50,00

***

!ΟΠΤΡΟΝ@3.3400 και -10,22%: Πιεζόταν χθες μέχρι και το -19,35% στα 3,0000 ευρώ (τιμή εισαγωγής στην ΕΝ.Α πριν 11 χρόνια περίπου)… Φαίνεται, ότι ορισμένοι θα ήθελαν μερικά ψιλά να μαζέψουν ενόψει Χριστουγέννων.

Optron: Η ανάσταση της μετοχής φέρνει στην επιφάνεια άλλη μία “εταιριούλα” της ΕΝ.Α

!ΟΠΤΡΟΝ – 6ΜΗΝΙΑΙΑ λογιστική της κατάσταση στις 30.06.2019

  • ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ 6ΜΗΝΟΥ πάντα: 7,47 εκατ. από 3,03 εκατ. στο 6μηνο του 2018
  • ΚΕΡΔΗ: 786,4 χιλ. ευρώ από 28 χιλ. ευρώ το 2018.
  • ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ: ΜΗΔΕΝΙΚΟΣ!!
  • ΤΑΜΕΙΑΚΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ: 777,7 χιλ. ευρώ
  • EBITDA: 1,17 εκατ. ευρώ από 42,2 χιλ. ευρώ.
  • ΥΠΟΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Και αν κάποιος την θέλει, για να χρησιμοποιήσει το δίκτυο και την τεχνολογία της;;

Ιδιωτικοποιήσεις / Αποκρατικοποιήσεις (Privatisations)

Ιδιωτικοποίηση ή Αποκρατικοποίηση είναι η διαδικασία μεταφοράς κυβερνητικών υπηρεσιών ή περιουσιακών στοιχείων στον ιδιωτικό τομέα με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητας του δημόσιου τομέα.

Η ιδιωτικοποίηση είναι το αντίθετο της εθνικοποίησης.

Οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν πλέον αναπόσπαστο τμήμα του προγράμματος των απαιτουμένων διαρθρωτικών αλλαγών των ευρωπαϊκών οικονομιών και, κατά τους υποστηρικτές αυτής της πολιτικής, οδηγούν σε καλύτερη κατανομή των διαθέσιμων παραγωγικών συντελεστών, χαμηλότερα τιμολόγια, ενίσχυση του παραγομένου Εθνικού προϊόντος και της απασχόλησης.

Η εξυγίανση αυτή του δημοσίου τομέα και η εξασφάλιση πόρων δίνει τη δυνατότητα άσκησης αποτελεσματικότερης κοινωνικής πολιτικής, που αποτελεί το βασικό στόχο ενός σύγχρονου κράτους.

Με τις ιδιωτικοποιήσεις συνεπώς επιδιώκεται:

αύξηση της αποτελεσματικότητας,
ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας,
ενίσχυση του ανταγωνισμού,
υπαγωγή των ΔΕΚΟ στην πειθαρχία της αγοράς,
ενθάρρυνση ξένων επενδυτών,
αύξηση επενδύσεων
οικονομική ανάπτυξη
διασπορά της ιδιοκτησίας
δημοσιονομική εξυγίανση
μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, μέσω της άντλησης δημοσίων εσόδων και τη μείωση των δημοσίων δαπανών
άντληση δημοσίων εσόδων
προσφορά υψηλότερης ποιότητας δημοσίων αγαθών
Ιδιωτικοποιήσεις και κράτος
Αυτό δεν σημαίνει ότι η ιδιωτικοποίηση δημοσίων οργανισμών αποτελεί αυτοσκοπό. Οι αποφάσεις αυτές είναι πολύ σημαντικές και πρέπει να λαμβάνονται με υπευθυνότητα, μελέτη, διαφάνεια και χωρίς πολιτικές ή εισπρακτικές μόνο σκοπιμότητες

Ουσιαστικά συνδέονται με κάτι πολύ σημαντικό το οποίο αναφέρεται στον κρατικό ή ιδιωτικό έλεγχο των διαθέσιμων παραγωγικών συντελεστών μιας οικονομίας και είναι ένας κοινωνικοοικονομικός μετασχηματισμός με πολλαπλές επιπτώσεις ιδίως στην αγορά εργασίας.

Η ιδιωτικοποίηση έχει ως πρόδρομο την οργανωμένη κεφαλαιαγορά και χρηματιστηριακή αγορά, όπου η τελευταία χρησιμοποιείται ως αγωγός για την πώληση μετοχών (συνήθως το 49%) των ΔΕΚΟ στο ευρύτερο κοινό. Έτσι το δημόσιο εξασφαλίζει έσοδα, οι πολίτες θεωρούν ότι συμμετέχουν στον έλεγχο αυτών των επιχειρήσεων, αλλά η διοίκηση συνεχίζει να διορίζεται και να ελέγχεται από την κυβέρνηση.

Για την αποφυγή αρνητικών συνεπειών (πολιτικό κόστος, ξεπούλημα περιουσίας του δημοσίου, απώλεια θέσεων εργασίας, δημιουργία μονοπωλίων, ενίσχυση του ρόλου των διαπλεκόμενων συμφερόντων) η υλοποίηση ενός προγράμματος αποκρατικοποιήσεων προϋποθέτει σοβαρότητα και προσεκτική προετοιμασία.

Μέθοδοι και μορφές ιδιωτικοποιήσεων
Η μεταβίβαση μιας δημόσιας επιχείρησης σε ιδιώτες μπορεί να γίνει κυρίως με τους εξής τρόπους:

Δημόσια προσφορά (μερική ή ολική) των μετοχών της ή πώληση των μετοχών της απ’ ευθείας σε ιδιώτες (μετοχοποίηση)
Ρευστοποίηση των περιουσιακών της στοιχείων
Αναδιάρθρωση της ή διάσπαση σε πολλά τμήματα,
Σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης των περιουσιακών στοιχείων και της διοίκησης της (leasing),
Ανάθεση έργων υποδομής με αυτοχρηματοδότηση.
1) Μετοχοποίηση
Η μετοχοποίηση θεωρείται ένα αρχικό βήμα για την ολική ιδιωτικοποίηση της δημόσιας επιχείρησης. Αν δεν μεταβιβαστεί άνω του 51% των μετοχών της σε ιδιώτες, τότε το δημόσιο συνεχίζει να έχει την ιδιοκτησία και τη διοίκηση της επιχείρησης που ουσιαστικά παραμένει στο δημόσιο τομέα ως μικτή πλέον επιχείρηση (joint venture).

Κατά τη μετοχοποίηση μιας δημόσιας επιχείρησης (π.χ. ΟΤΕ), το κράτος διαθέτει στο κοινό, με δημόσια εγγραφή, μετοχές τις οποίες κατέχει το δημόσιο. Ανάλογα με το ποσοστό του συνολικού αριθμού των μετοχών που διατίθενται στο κοινό κρίνεται και ο βαθμός της ουσιαστικής μεταβίβασης της επιχείρησης στον ιδιωτικό τομέα.

Εάν το ποσοστό αυτό είναι κάτω του 50%, τότε ο μόνος στόχος που επιτυγχάνεται είναι η ταμιευτική ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού, η μερική διασπορά των μετοχών και η άντληση κεφαλαιακών πόρων από το ταμιευτικό κοινό και τον ιδιωτικό τομέα.

Στα ίδια αποτελέσματα οδηγεί και η απευθείας πώληση των μετοχών μιας δημόσιας επιχείρησης σε ιδιώτες, των οποίων η φερεγγυότητα και η ικανότητα είναι γνωστή εκ των προτέρων.

Η διαδικασία αυτή, η οποία χαρακτηρίζεται από ευελιξία και ταχύτητα, επιλέγεται όταν η επιχείρηση είναι χαμηλής απόδοσης, η κεφαλαιαγορά της χώρας δεν είναι αναπτυγμένη και η εξασφάλιση των εργαζομένων είναι απαραίτητη.

Παρόμοια διαδικασία ιδιωτικοποίησης είναι η πώληση μετοχών μιας δημόσιας επιχείρησης αλλά με αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Ουσιαστικά είναι μια μορφή μερικής μετοχοποίησης και δημιουργία μιας μικτής επιχείρησης δημόσιας και ιδιωτικής ιδιοκτησίας.

2) Ρευστοποίηση
Εάν δεν είναι εφικτή η πώληση των μετοχών μπορεί να επιλεγεί η πώληση μερική ή ολική των περιουσιακών στοιχείων (ρευστοποίηση) μιας δημόσιας επιχείρησης με δημοπρασία ή πλειοδοτικό διαγωνισμό ή άμεση διαπραγμάτευση με συγκεκριμένους επενδυτές.

3) Αναδιάρθρωση
Αν μια δημόσια επιχείρηση εμπεριέχει ποικίλες δραστηριότητες και ως σύνολο δεν είναι εύκολο να βρεθεί ο κατάλληλος αγοραστής ή το δημόσιο κρίνει ότι πρέπει να κατέχει εκείνο ορισμένες δραστηριότητες, ενδείκνυται η μεταβίβαση τμημάτων αυτής της επιχείρησης σε ιδιώτες επενδυτές.

Η διαδικασία αυτή διευκολύνει την πώληση (ολική ή μερική) της επιχείρησης και ενισχύει τον ανταγωνισμό για ορισμένες δραστηριότητες, ακόμη και με το σχήμα των εταιρειών συμμετοχών (holding companies) με τη δημιουργία πολλών θυγατρικών εταιρειών.

Για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της δημόσιας επιχείρησης υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα της παροχής δικαιωμάτων στην προσφορά ή διανομή αγαθών / υπηρεσιών σε ένα παραγωγό ή διανομέα για προκαθορισμένη χρονική περίοδο (franchising).

4) Leasing
Εάν δεν είναι εφικτή ή επιθυμητή η ολική ιδιωτικοποίηση μιας δημόσιας επιχείρησης μπορεί να επιλεγεί η μέθοδος της χρηματοδοτικής μίσθωσης περιουσιακών στοιχείων ή και της διοίκησης, η οποία εξασφαλίζει για προκαθορισμένη χρονική περίοδο τεχνολογία (μηχανημάτων και εργαλείων) και μεθόδους διοίκησης του ιδιωτικού τομέα.

Η μέθοδος αυτή αποβλέπει στην υψηλότερη απόδοση των περιουσιακών στοιχείων και του εργατικού δυναμικού της δημόσιας επιχείρησης και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της. Το κράτος συνεχίζει να διατηρεί την ιδιοκτησία, τον έλεγχο και την ευθύνη για τις υποχρεώσεις της επιχείρησης.

5) Ανάθεση έργων με αυτοχρηματοδότηση
Η απελευθέρωση των αγορών των χρηματοοικονομικών προϊόντων (κεφαλαιαγοράς και χρηματιστηριακής αγοράς) δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες να αναλάβουν την κατασκευή και εκμετάλλευση μεγάλων έργων υποδομής με δικά τους κεφάλαια (αυτοχρηματοδότηση).

Η χρονική διάρκεια εκμετάλλευσης και ο χρόνος παράδοσης και οι όροι εκμετάλλευσης αυτών των έργων καθορίζονται με σαφήνεια στις συμφωνίες που υπογράφουν τα δυο μέρη: ιδιώτης και δημόσιο (π.χ. αεροδρόμιο Σπάτων).

Είναι φανερό ότι η μέθοδος αυτή είναι αποτελεσματική, διευκολύνει την ανάπτυξη αλλά απαιτεί πολύ προσοχή στην καταγραφή των όρων κατασκευής-εκμετάλλευσης-παράδοσης του έργου και την ευθύνη του κράτους ότι θα ανταποκριθεί στη λειτουργία του έργου όταν απομακρυνθεί ο ανάδοχος.

Ουσιαστικά, η μέθοδος αυτή εξασφαλίζει την κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής, αλλά η ιδιωτικοποίηση είναι για συγκεκριμένα χρόνια γιατί μετά προβλέπεται κρατικοποίηση του έργου ή της εταιρίας που δημιουργήθηκε με αυτοχρηματοδότηση ιδιωτικών εταιριών.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:

Το παρόν δεν αποτελεί σύσταση επενδυτικής στρατηγικής αναφορικά με χρηματοπιστωτικά μέσα ή εκδότες χρηματοπιστωτικών μέσων και δεν περιέχει την οποιαδήποτε γνώμη σχετικά με την παρούσα ή μελλοντική αξία χρηματοπιστωτικών μέσων. Οι πληροφορίες και οι απόψεις στο συγκεκριμένο έγγραφο είναι για ενημέρωση του αναγνώστη και μόνο.

Στο παρόν έγγραφο υπάρχουν πληροφορίες και εκτιμήσεις οι οποίες ενδεχομένως να αναθεωρηθούν σημαντικά μετά την κυκλοφορία του συγκεκριμένου εγγράφου είτε λόγω αναθεώρησης των οικονομικών μεγεθών από τις αρμόδιες αρχές, είτε επειδή οι εκτιμήσεις αναθεωρούνται με βάση νέες εξελίξεις και τάσεις στις οικονομίες και τις αγορές.

Στο παρόν έγγραφο ενδεχομένως να γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα χρηματοοικονομικά στοιχεία τα οποία μπορεί να μην είναι συμβατά με τον επενδυτικό ορίζοντα+ το προφίλ συγκεκριμένων επενδυτών. Η επένδυση σε ορισμένα χρηματοοικονομικά στοιχεία μπορεί να ενέχει σημαντικούς κινδύνους και κόστος ευκαιρίας.

Οι αναγνώστες του συγκεκριμένου εγγράφου είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι στο να επιβεβαιώνουν την εγκυρότητα των παρεχομένων πληροφοριών καθώς επίσης και να ενημερώνονται για τυχόν αναθεωρήσεις οικονομικών μεγεθών και εκτιμήσεων που λαμβάνουν χώρα.

Print Friendly, PDF & Email