Τα συστήματα υπολογιστών «έπεσαν» σε όλο τον κόσμο σήμερα, δημιουργώντας προβλήματα στη λειτουργία υπηρεσιών σε αεροπορικές εταιρείες, τράπεζες, μέσα ενημέρωσης και σε χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων και το χρηματιστήριο του Λονδίνου, μετά την κατάρρευση» ενός ευρέως χρησιμοποιούμενου προγράμματος κυβερνοασφάλειας της CrowdStrike το οποίο επηρέασε και υπηρεσίες της Microsoft Corp. όπως του cloud της.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο «ψηφιακό μπλακ άουτ» από το 2017.
Η CrowdStrike προειδοποίησε τους πελάτες της την Παρασκευή ότι το προϊόν παρακολούθησης απειλών Falcon Sensor προκάλεσε κατάρρευση του λογισμικού Windows της Microsoft. Δεν είναι ξεκάθαρο τι προκάλεσε τα προβλήματα, τα οποία συνέπεσαν με διακοπές στο cloud Azure της Microsoft και στις υπηρεσίες λογισμικού γραφείου 365.
Αυτή την εικόνα (blue death) είδαν πολλοί χρήστες των υπολογιστικών συστημάτων μετά το «ψηφιακό μπλακ άουτ»:
«Δεν είναι κυβερνοεπίθεση»: Καθησυχάζει η CrowdStrike για το πρόβλημα που «έριξε» τα δίκτυα παγκοσμίως
Μετά το τεχνικό πρόβλημα που «έριξε» τα δίκτυα, ο πρόεδρος και CEO της αμερικανικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας CrowdStrike Τζορτζ Κερτζ, καθησυχάζει την παγκόσμια κοινή γνώμη αναφέροντας στον λογαριασμό του στο X πως το πρόβλημα εντοπίστηκε και ότι δεν πρόκειται για περιστατικό ασφαλείας ή κυβερνοεπίθεση».
CrowdStrike is actively working with customers impacted by a defect found in a single content update for Windows hosts. Mac and Linux hosts are not impacted. This is not a security incident or cyberattack. The issue has been identified, isolated and a fix has been deployed. We…
— George Kurtz (@George_Kurtz) July 19, 2024
Η «επηρεαζόμενη ενημέρωση αφαιρέθηκε», ανακοίνωσε η Microsoft
Η ενημέρωση ασφαλείας της αμερικανικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας CrowdStrike αφαιρέθηκε, ανακοίνωσε από πλευράς του ο τεχνολογικός κολοσσός Microsoft στο ιστολόγιό της.
«Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι η επηρεαζόμενη ενημέρωση έχει αφαιρεθεί από την CrowdStrike. Οι πελάτες που συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα θα πρέπει να απευθυνθούν στην CrowdStrike για πρόσθετη βοήθεια.Επιπλέον, συνεχίζουμε να διερευνούμε πρόσθετες επιλογές περιορισμού του προβλήματος για τους πελάτες και θα κοινοποιήσουμε περισσότερες πληροφορίες μόλις γίνουν γνωστές».
«Στην Ελλάδα είναι πολύ μεμονωμένα τα προβλήματα» τόνισε στον ΣΚΑΪ 100,3 ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ενώ οι τράπεζες μέχρι τώρα στην Ελλάδα δεν αναφέρουν προβλήματα από Microsoft.
Προβλήματα στις αερομεταφορές
Πολλά αεροδρόμια ανακοίνωσαν ότι επηρεάστηκαν από τη βλάβη και κυρίως αυτά του Βερολίνου, το Άμστερνταμ- Σίπχολ, όλα τα ισπανικά, ενώ κάποιες αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν επίσης προβλήματα: οι αμερικανικές Delta, United, American Airlines, οι ευρωπαϊκές Air France, Ryanair καθώς και τρεις ινδικές.
Το αεροδρόμιο Gatwick στο Λονδίνο ανακοίνωσε πως έχει επηρεαστεί από τα προβλήματα και πως οι επιβάτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις στο check in και στους ελέγχους.
Οι επιβάτες στο αεροδρόμιο του Εδιμβούργου στη Βρετανία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αυτόματα μηχανήματα καρτών επιβίβασης, ενώ οι οθονές δείχνουν μήνυμα που αναφέρει ότι “ο σέρβερ είναι εκτός διαδικτύου”, δήλωσε αυτόπτης μάρτυρας στο Reuters.
Το αεροδρόμιο Schiphol στην Ολλανδία — ένα από τα πιο πολυσύχναστα της Ευρώπης — ανέφερε ότι έχει επίσης επηρεαστεί από την παγκόσμια τεχνική βλάβη, σημειώνοντας ότι οι επιβάτες που είναι προγραμματισμένο να ταξιδέψουν σήμερα θα πρέπει να επικοινωνήσουν πρώτα με την αεροπορική τους εταιρεία. Το αεροδρόμιο Schiphol στο Αμστερνταμ δήλωσε πως λόγω της “παγκόσμιας βλάβης του συστήματος” οι πτήσεις από και προς το συγκεκριμένο αεροδρόμιο “χαρτογραφούνται”. Η αεροπορική KLM ανακοίνωσε ότι το πρόβλημα στα συστήματα καθιστά αδύνατη τη διεκπεραίωση πτήσεων.
“Η βλάβη έχει επηρεάσει τις πτήσεις από και προς το Σίπχολ”, εξήγησε εκπρόσωπος του αεροδρομίου, προσθέτοντας ότι δεν είναι ξεκάθαρο πόσες πτήσεις αφορά το πρόβλημα.
Η Ισπανία κάνει λόγο για «ένα συμβάν στο σύστημα πληροφορικής» το οποίο έπληξε όλα τα αεροδρόμια της χώρας. Η ΑΕΝΑ (η αρχή αεροδρομίων της Ισπανίας η οποία επιβλέπει τα αεροδρόμια της Μαδρίτης, της Βαρκελώνης καθώς και άλλα που βρίσκονται στη χώρα), με ανάρτησή της στο X αναφέρει ότι το πρόβλημα “στα συστήματα των υπολογιστών ενδέχεται να δημιουργήσουν καθυστερήσεις.
Η Aena διαχειρίστρια εταιρεία των ισπανικών αεροδρομίων σε μήνυμά της στο Χ έκανε λόγο για πιθανές «καθυστερήσεις».
Η σκανδιναβική εταιρεία SAS επεσήμανε ότι τεχνικά προβλήματα επηρεάζουν το σύστημα κρατήσεών της, καθιστώντας αδύνατη την κράτηση εισιτηρίου μέσω του διαδικτύου.
Προβλήματα ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζει και το αεροδρόμιο της Πράγας στο σύστημα check-in που χρησιμοποιεί μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών, σημειώνοντας ότι κάποιες αναχωρήσεις θα καθυστερήσουν.
Σύμφωνα με το αεροδρόμιο Edinburgh της Σκωτίας, το πρόβλημα στα συστήματα σημαίνει “μεγαλύτεροι χρόνοι αναμονής στα αεροδρόμια”.
Και η Ryanair επιβεβαίωσε προβλήματα στο δίκτυό της, προτείνοντας στους επιβάτες της να φτάνουν στο κάθε αεροδρόμιο απ όπου αναχωρεί η πτήση τους τουλάχιστον τρεις ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
Διαταραχές στα συστήματά της καταγράφει και η Air France, τονίζοντας ωστόσο πως όσες πτήσεις βρίσκονται ήδη στον αέρα δεν έχουν επηρεαστεί.
Εισιτήρια, check-in και κρατήσεις έχουν επηρεαστεί, ανακοίνωσε η Turkish Airlines. “Οι ομάδες μας εργάζονται για να επιλύσουν το πρόβλημα το νωρίτερο δυνατόν” ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.
Προβλήματα καταγράφουν και τα τρένα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η σημαντικότερη εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων στη Βρετανία ανακοίνωσε ότι επηρεάστηκε από τεχνικό πρόβλημα του συστήματος πληροφορικής, κάτι το οποίο θα οδηγήσει «πιθανόν σε ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής».
Προβλήματα καταγράφονται και σε νοσοκομεία σε Γερμανία και Αγγλία.
Χωρίς προβλήματα το Ελ. Βενιζέλος – AEGEAN: Τα τεχνικά προβλήματα δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά την επιχειρησιακή λειτουργία
Δίχως ιδιαίτερα προβλήματα εξελίσσεται η αεροπορική κίνηση και η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. Και τούτο παρά τα προβλήματα λειτουργίας που αντιμετωπίζουν άλλα μεγάλα αεροδρόμια διεθνώς, στα πληροφοριακά τους συστήματα.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε πριν λίγο στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στέλεχος στον τομέα επικοινωνίας του Αεροδρομίου, μόνον ορισμένες εκ των αεροπορικών εταιρειών έχουν εμφανίσει προβλήματα λειτουργίας στα πληροφοριακά τους συστήματα τα οποία όμως υπερβαίνουν με καταφυγή σε … παραδοσιακές μεθόδους Check In (χρήση καρτών κλπ). Δεν έχουν παρατηρηθεί προβλήματα ή καθυστερήσεις πτήσεων, πέραν του συνήθους.
Η AEGEAN από την πλευρά της ενημερώνει ότι, όπως αποτυπώνεται και σε δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, λόγω των προβλημάτων σε πάροχο συστήματος antivirus, έχουν δημιουργηθεί προβλήματα στις αερομεταφορές παγκοσμίως, χωρίς όμως να έχει επηρεαστεί σημαντικά η δική μας επιχειρησιακή λειτουργία.
Ωστόσο, λόγω των προβλημάτων που έχουν προκληθεί σε όλη την παγκόσμια αλυσίδα και σε συστήματα υποστήριξης, έχουν επηρεαστεί ορισμένες υπηρεσίες του site μας, ενώ ενδέχεται να επηρεαστούν και πτήσεις μας από και προς αεροδρόμια, των οποίων η λειτουργία έχει επηρεασθεί.
Οι επιβάτες μας μπορούν να ενημερώνονται από όλα τα επίσημα κανάλια της εταιρείας.
«Πρόβλημα» ύψους 16 δισ. δολ. για την CrowdStrike
Βουτιά καταγράφουν οι μετοχές της εταιρείας κυβερνοασφάλειας CrowdStrike, καθώς ενημέρωση σε λογισμικό της οδήγησε σε τεράστια τεχνικά προβλήματα σε επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.
Η μετοχή της εταιρείας σημειώνει πτώση 20% στις προσυνεδριακές συναλλαγές. Η πτώση αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο της αξίας της και μεταφράζεται σε 16 δισ. δολ.
Την ίδια στιγμή κατά 2,5% υποχωρούν και οι μετοχές της Microsoft η οποία επίσης ανακοίνωσε προβλήματα στις υπηρεσίες της cloud και στο Microsoft 365.