ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3% έπεσε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Με 9% τρέχουν οι τιμές στα τρόφιμα

Στο 3% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο, από 3,4% που ήταν τον Οκτώβριο και 8,5% τον Νοέμβριο του 2022. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί κατά 9% σε ετήσια βάση, ενώ σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα σημειώθηκε οριακή μείωσή τους, κατά 0,1%.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή παρουσίασε μείωση 0,4% σε σχέση με τον περασμένο μήνα, έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2022 – Νοεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 3,8%, έναντι αύξησης 9,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021.

Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα. Για παράδειγμα 31,4% ακριβότερα από πέρυσι είναι τα έλαια, 12% τα φρούτα και 10,8% τα λαχανικά. Το μεταλλικό νερό και οι χυμοί κοστίζουν 13,3% υψηλότερα.

Παράλληλα, 11,8% υψηλότερα είναι οι τιμές στα φαρμακευτικά προϊόντα, ενώ καταγράφονται ανατιμήσεις 5,1% στα ενοίκια.

Ανάσα από τις τιμές του φυσικού αερίου (-53,3%) και τα καύσιμα-λιπαντικά (-9,3%).

Τα παραπάνω προέκυψαν μετά από αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 9,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 2,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
  • 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 4,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 1,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 1,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 2,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.