Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Συνεπής με τους στόχους δημοσιονομικής σταθερότητας ο προϋπολογισμός – Ποιοι οι κίνδυνοι

Οι παραδοχές του προϋπολογισμού του 2025 για ανάπτυξη 2,3% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,5% είναι συνεπείς με τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας, σημειώνει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ).

Όπως επισημαίνει το ΕΔΣ, το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης, που τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο του 2024, επικεντρώνεται στη συνεχή μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ σε συμμόρφωση με τις τιμές αναφοράς του 3% και 60% του ΑΕΠ για το έλλειμμα και το χρέος αντίστοιχα. Η κύρια μεταβλητή παρακολούθησης της παραπάνω πορείας είναι οι καθαρές πρωτογενείς δαπάνες.

Σύμφωνα με το ΕΔΣ, το ΠΚΠ 2025 συμμορφώνεται πλήρως με τους κανόνες αυτούς. Προβλέπεται το χρέος της γενικής κυβέρνησης να μειωθεί από 153,7% του ΑΕΠ το 2024 σε 149,1% του ΑΕΠ το 2025 και το δημοσιονομικό έλλειμμα από 1% σε 0,6%, αντίστοιχα.  Οι πρωτογενείς δαπάνες δεν αναμένεται να ξεπεράσουν το 2,6% για το 2024 και 3,7 % για το 2025.

Το ΕΔΣ επιβεβαιώνει ότι οι παραδοχές που έχουν γίνει για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις (ανάπτυξη για το 2024 2,2% και για το 2025 2,3% και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ και 2,5% του ΑΕΠ αντίστοιχα) είναι συνεπείς με τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας. Οι παραπάνω προβλέψεις είναι ευθυγραμμισμένες με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο του ΥΠΕΘΟ για την περίοδο 2025-2028.

Η δημοσιονομική βελτίωση που προβλέπεται για το 2025 υποστηρίζεται από την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος και την ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική. Ωστόσο, σημαντικοί εξωτερικοί κίνδυνοι, όπως η γεωπολιτική αβεβαιότητα και οι οικονομικές εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποτελούν παράγοντες αβεβαιότητας.

Το ΕΔΣ υιοθετεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 και διαπιστώνει ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι είναι σε πλήρη συμμόρφωση με το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ν. 4270/2014.

Κίνδυνοι – Αβεβαιότητες

Στην αντιμετώπιση τόσο των μακροοικονομικών όσο και των δημοσιονομικών προκλήσεων συντάσσονται μια σειρά παραγόντων, όπως: (α) η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και η βελτιωμένη προοπτική της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα εντονότερο ενδιαφέρον για τους ελληνικούς τίτλους και επενδυτικά σχέδια (β) μια υψηλότερη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας μετά από επιτάχυνση της υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών καθώς της αγοράς εργασίας, (γ) η ταχύτερη του αναμενόμενου πτωτική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων της ΕΚΤ, με ευεργετικές επιδράσεις στο κόστος δανεισμού, στην εμπιστοσύνη των αγορών
και τελικά στην ανάπτυξη.

Οι παραπάνω προβλέψεις του ΚΠ 2025 γίνονται κάτω από πιθανούς, κυρίως εξωγενείς κινδύνους, όπως: (α) η συνεχώς αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολεμικές συρράξεις στην Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία, (β) η μεγαλύτερη του αναμενόμενου, επιβράδυνση των οικονομιών της Βόρειας Ευρώπης, που είναι οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνατότητα της χώρας να χρηματοδοτήσει τυχόν πρόσθετα μέτρα έκτακτης δημοσιονομικής στήριξης πχ λόγω της κλιματικών αλλαγών, (γ) μη αναμενόμενες δυσκολίες στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

Με βάση τα ανωτέρω, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο υιοθετεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις που βασίζεται το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 και διαπιστώνει τη συμμόρφωση των δημοσιονομικών μεγεθών με τους κανόνες του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.