Οι καλύτεροι είναι συνήθως και οι πιο κερδοφόροι

________

Οι καλύτεροι είναι συνήθως και οι πιο κερδοφόροι

Ποιες εταιρίες στο «κολασμένο διάστημα» 2008 – 2016 ήταν πάντα κερδοφόρες

Οι πωλήσεις, τα λειτουργικά κέρδη και οι ταμειακές ροές είναι στοιχεία που η ανάλυση βάζει στο μικροσκόπιο σε κάθε ανάγνωση αποτελεσμάτων. Ωστόσο τα κέρδη, η λεγόμενη «τελική γραμμή» και τα μερίσματα είναι αυτά που κρατάνε τους επενδυτές  μέσα στην εταιρία για μεγάλα διαστήματα.

______

Του Μάνου Χατζηδάκη

από το ΚΕΦΑΛΑΙΟ 

______

Όπως λέει και ο Buffet«η καλύτερη μετοχή είναι αυτή που δεν θες να πουλήσεις ποτέ». Για να συμβεί αυτό θα πρέπει ο επενδυτής να αισθάνεται ότι η τιμή στην οποία πουλάει είναι εξαιρετικά πιθανό να μην την ξαναδεί ποτέ ή να μην διορθώσει αρκετά ώστε να έχει νόημα η επαναγορά της. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει οι οικονομικές επιδόσεις να έχουν διάρκεια, η κερδοφορία να δικαιολογεί την «φθήνια εκ των έσω» και το μέρισμα να δικαιολογεί το κόστος παραμονής στην μετοχή ή τουλάχιστον το κόστος ευκαιρίας μιας κατάθεσης προθεσμίας ή ενός εντόκου γραμματίου.

Στον ελληνικό «μικρόκοσμο» από τις 209 εταιρίες που έχουν απομείνει στο χρηματιστηριακό ταμπλό μόλις 32 εταιρίες εμφανίζουν συστηματικά κέρδη τα τελευταία 8 χρόνια. Η επιλογή της περιόδου δεν είναι τυχαία καθώς το έτος 2008 είναι χρονιά αναφοράς για την Ελληνική οικονομία αφού η χώρα εισήλθε σε δημοσιονομική συρρίκνωση, το επιχειρηματικό περιβάλλον επιδεινώθηκε με γρήγορους ρυθμούς και η φορολογία εκτινάχθηκε καθιστώντας το «άθλημα»  της εμφάνισης κερδών ασύμφορο.

Οι συνήθεις ύποπτοι είναι αυτοί που απαρτίζουν την πρώτη δεκάδα: Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «οι εταιρίες που είναι αδύνατον να χάσουν». Τα μονοπώλια του ΟΠΑΠ, της ΕΥΔΑΠ, των ΕΧΑΕ και της ΕΥΑΘ έχουν θέση στο top-10 αφού παίζοντας χωρίς αντίπαλο διατηρούν ικανοποιητικά περιθώρια στις κυριότερες γραμμές των κερδών τους που τους εξασφαλίζουν μια άνετη κερδοφορία. Ο ΟΤΕ έρχεται από συνεχόμενα προγράμματα εθελούσιας εξόδου ενώ η μετοχή της Τράπεζας της Ελλάδος ενδεχομένως να μην έχει βγάλει ποτέ στην ιστορία της ζημιές. Πιθανότατα αυτό το στατιστικό να αποτελεί και ένα αντικείμενο μελέτης για έναν αποφασισμένο μελετητή της ελληνικής επιχειρηματικότητας αφού το φαινόμενο είναι εξαιρετικά σπάνιο έως απίθανο.

Σε ρυθμό κερδοφορίας παίζουν σταθερά οι CocaCola, Jumbo, FF Group, Μυτιληναίος, Καρέλιας, Σαράντης, Autohellas και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με αυξομειώσεις ενδεχομένως λόγω εκτάκτων αλλά πάντα στο συν το οποίο δείχνει και μια ικανότητα. Τα μεγέθη έχουν διαχρονικά ανοδική πορεία καθώς εκτός από την τελική γραμμή η δυναμικότητα των εταιριών έχει εξελιχθεί σημαντικά στο πέρασμα του χρόνου. Οι επενδυτικές δαπάνες δεν γίνονται στην τύχη, έχουν κόστος κεφαλαίων και αποσβέσεις και από ότι φαίνεται οι επιλογές έχουν δικαιώσει τις διοικήσεις και ανταμείψει τους μετόχους αν όχι σε μερίσματα τότε σίγουρα σε χρηματιστηριακές υπεραξίες.

Ο πίνακας των εταιριών που «αρνούνται να χάσουν» πάντως περιέχει και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυτές που στα επενδυτικά πηγαδάκια τις αναφέρουμε ως «νοικοκυρεμένα» μαγαζιά: Πλαίσιο, Πλαστικά Κρήτης, Πλαστικά Θράκης, Flexopack, Κρι – Κρι, Ελτον, Ικτίνος, Κανάκης, AS Company, MLS, Κεπενός, Ιντεάλ, E-Net και Space δεν έχουν δώσει δικαιώματα γκρίνιας ή τουλάχιστον δεν δημιούργησαν ανησυχία ως προς την βιωσιμότητα τους. Μπορεί το στοιχείο της αύξησης της δραστηριότητας να μην είναι κυρίαρχο όσο στην προηγούμενη ομάδα μετοχών, είναι όμως δείγμα μιας πολύ προσεκτικής διαχείρισης που διαχρονικά βρίσκει δικαίωση. Ειδικά όταν στο μέσον της κρίσης ο ισολογισμός είναι γεμάτος μετρητά ή έχει δυνατότητες να αντλήσει κεφάλαια για να κερδίσει με μία εξαγορά όλο το χαμένο έδαφος της αναμονής.

Ένα χαρτοφυλάκιο που θέλει να βλέπει μετοχές της Ελληνικής αγοράς οφείλει να λάβει υπόψη την σχετική λίστα μετοχών. Μπορεί σε πολλές από αυτές να λείπει το στοιχείο του ενθουσιασμού ή της περιπέτειας των ιλιγγιωδών χρηματιστηριακών αποδόσεων. Εξασφαλίζουν ωστόσο ένα εισόδημα σε μέρισμα αφού οι περισσότερες έχουν τακτικές ή συχνές διανομές μερισμάτων. Και αν μια διοίκηση δεν είναι αρεστή για λόγους που μπορεί να συνδέονται με την εταιρική διακυβέρνηση η προϊστορία των αποτελεσμάτων δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν: Οι εταιρίες αυτές κάνουν πάντα το καθήκον τους προς τους μετόχους τους!

Ποιες εταιρίες ήταν πάντα κερδοφόρες κατά την διάρκεια της κρίσης(ΔΠΧΠ εκατ. ευρώ)

Ενοποιημένα Στοιχεία 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Άθροισμα Κερδών 2008 – 2016
ΟΠΑΠ 509,8 571,4 728,5 593,8 575,8 537,5 505,5 141,1 195,0 210,7 170,2 3.658,1
ΟΤΕ 574,6 662,6 601,8 404,0 39,6 119,7 476,4 287,8 267,4 151,9 140,0 2.488,6
ΕΛΛΑΔΟΣ 244,6 284,7 225,1 228,2 190,5 96,6 318,6 831,1 654,5 1.162,8 1.092,3 4.799,9
COCA COLA 333,7 472,3 227,6 399,2 426,6 268,9 190,4 221,2 294,8 280,3 343,5 2.652,5
FF GROUP 43,0 33,5 77,0 98,2 83,3 89,5 93,3 344,6 141,2 182,6 222,5 1.332,1
JUMBO 39,7 48,2 82,5 95,7 79,2 94,7 97,4 74,0 101,2 104,8 121,3 850,8
ΜΕΤΚΑ 40,6 36,8 41,4 35,2 87,0 115,0 70,1 91,7 90,2 68,9 53,3 652,9
Ε.Υ.Δ.Α.Π. 33,3 43,3 31,2 5,7 11,1 25,8 51,6 78,2 41,9 43,7 49,9 339,2
ΚΑΡΕΛΙΑΣ 25,5 22,7 28,1 16,3 23,6 37,7 47,8 39,9 63,9 53,9 62,4 373,7
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑ 58,1 91,0 65,0 29,5 21,3 21,5 11,8 32,3 21,0 9,0 1,4 212,9
ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ 152,4 193,6 18,5 13,7 60,9 42,6 21,7 22,5 64,9 47,5 34,2 326,5
Ε.Υ.Α.Θ. 9,6 12,7 15,1 14,4 12,4 20,6 17,7 13,1 13,4 13,5 12,5 132,6
ΣΑΡΑΝΤΗΣ 22,7 31,9 25,4 16,4 11,8 9,7 12,2 8,3 17,1 18,5 24,5 144,0
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ 7,4 14,6 24,0 15,9 9,6 14,7 14,2 4,1 5,6 16,9 20,6 125,5
AUTOHELLAS 18,0 15,4 13,4 17,6 14,4 13,4 8,1 6,5 16,1 18,6 22,7 130,7
ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΡΗΤΗΣ 7,9 9,1 6,7 9,9 9,7 12,2 15,1 12,9 14,3 16,5 0,0 97,3
Ο.Λ.Θ. 3,6 13,9 5,3 4,5 6,1 12,1 18,4 18,2 21,3 17,9 14,1 118,0
ΠΛΑΙΣΙΟ 6,3 9,9 4,3 4,7 2,6 6,4 10,3 14,3 16,1 6,7 4,5 69,9
Μ & Α ΚΑΡΑΤΖΗ 0,6 (3,4) 1,1 2,6 3,6 5,6 5,0 4,3 6,4 5,7 8,4 42,7
ΚΡΙ – ΚΡΙ 2,0 2,3 2,6 3,3 2,7 2,2 5,3 5,1 3,6 3,7 6,2 34,7
ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ 8,6 8,0 3,3 3,0 1,1 4,1 5,6 2,6 6,7 10,0 13,7 50,0
ΕΛΤΟΝ ΧΗΜΙΚΑ 1,1 1,8 2,5 2,9 2,8 3,0 3,2 3,5 3,5 2,7 2,6 26,6
FLEXOPACK 3,0 3,1 3,2 3,2 2,4 3,1 3,5 2,3 3,7 3,7 5,2 30,3
ΙΝΤΕΑΛ 0,5 0,6 2,2 3,0 1,5 1,1 1,2 1,2 1,3 1,0 0,7 13,1
MLS (0,5) 0,9 1,8 2,4 1,6 1,3 0,9 1,2 1,7 2,0 2,2 15,2
ΙΚΤΙΝΟΣ 2,3 1,6 1,4 0,2 0,6 1,5 1,7 4,0 1,2 2,0 0,8 13,3
ΚΑΝΑΚΗΣ 1,2 1,7 1,8 1,9 1,4 0,9 1,1 1,5 1,7 1,8 2,1 14,0
AS COMPANY 1,7 2,9 3,1 2,1 0,3 0,7 0,2 0,4 1,9 1,5 2,6 12,9
ΠΕΡΣΕΑΣ (0,8) (8,2) 0,1 2,6 1,9 1,3 0,1 0,9 2,5 2,4 0,6 12,3
ΜΥΛΟΙ ΚΕΠΕΝΟΥ 0,1 0,3 0,5 0,4 0,3 1,1 1,1 1,2 1,5 0,7 1,9 8,8
Ε-ΝΕΤ 1,1 1,5 1,7 1,2 0,1 0,2 0,1 0,1 0,3 0,4 0,1 4,3
SPACE HELLAS 1,2 1,8 1,7 0,5 0,1 0,2 0,3 0,0 0,8 0,8 0,9 5,4

Πηγή: BetaΧρηματιστηριακή