Σίγουρα κομμένοι οι 3 από τους 6 του ΔΕΣΦΑ και ένας με… ερωτηματικό – Αναμένεται η εισήγηση του Συμβούλου

Γιώργος Φιντικάκης

Ζήτημα ημερών θεωρείται η ανακοίνωση της “short list” από το ΤΑΙΠΕΔ με τους υποψηφίους που θα περάσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού πώλησης του 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ.

Δύο από τους αρχικά ενδιαφερόμενους, δηλαδή η καταριανή Powerglobe και η αμερικανική Integrated Uility Services (INTUS), έχουν οριστικά αποκλειστεί, ωστόσο διίστανται οι απόψεις για το τι μέλλει γενέσθαι, με έναν εκ των Macquarie Infrastructure and Real Assets από την Αυστραλία, και την κοινοπραξία GRTgaz -Transgaz, από Γαλλία και Ρουμανία αντίστοιχα.

Η αρχική εισήγηση του συμβούλου αξιοποίησης του διαγωνισμού προς το ΤΑΙΠΕΔ δεν ήταν ξεκάθαρη ως προς το κατά πόσο ο ένας εκ των δύο τελευταίων πληροί τα κριτήρια του διαγωνισμού. Κατά πόσο δηλαδή είναι πιστοποιημένος διαχειριστής δικτύου, και ιδιοκτησιακά διαχωρισμένος, όπως ακριβώς προβλέπει το ευρωπαϊκό ενεργειακό πλαίσιο.

Αν και πηγές του Ταμείου αποφεύγουν να διευκρινήσουν, ποιόν από τους δύο αφορούν οι αμφιβολίες τους, εντούτοις οι συζητήσεις φωτογραφίζουν τα μέλη της γαλλορουμανικής κοινοπραξίας GRTgaz Transgaz, που αμφότερες αποτελούν πιστοποιημένους διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου αλλά όχι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένους. Η πρώτη εισήγηση του συμβούλου δεν ήταν σαφής, του έχει επομένως ζητηθεί και δεύτερη, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το θέμα, και ευθύς αμέσως να εγκριθεί από τα μέλη του ΤΑΙΠΕΔ η “short list”, ακόμη και δια της μεθόδου της περιφοράς, εφόσον δεν υπάρξει Δ.Σ. αυτή την εβδομάδα. Σημειωτέον, και πέραν του προβλήματος που υπάρχει με τη παρουσία του σχήματος GRTgaz Transgaz, λέγεται ότι κατά την επίσκεψη Μακρόν στην Αθήνα, οι Γάλλοι είχαν θέσει το θέμα στη κυβέρνηση, η οποία και είναι λογικό να θέλει, όσο περισσότερους υποψηφίους για το ΔΕΣΦΑ, πολλώ δε μάλλον όταν ανάμεσά τους είναι και Γάλλοι.

Είναι προφανές πως όσο λιγότεροι είναι οι υποψήφιοι της δεύτερης και τελικής φάσης, τόσο λιγότερα θα είναι και τα περιθώρια για την ανάπτυξη ισχυρού ανταγωνισμού, και πλειοδοσίες επί των τελικών προσφορών.

Σε κάθε περίπτωση, οι μόνοι σίγουροι αυτή τη στιγμή για την επόμενη φάση είναι η κοινοπραξία της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie, καθώς και η ισπανική Regasificadora del Noroeste.

Κινητικότητα στο μεταξύ καταγράφεται σχετικά με ένα θέμα που έχουν θέσει καιρό τώρα προς το ΤΑΙΠΕΔ οι υποψήφιοι μνηστήρες του ΔΕΣΦΑ, πιέζοντας να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο πριν εκείνοι καταθέσουν προσφορές. Δηλαδή το λεπτομερή καθορισμό του τρόπου ανάκτησης των 320 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν η εταιρεία μέσα στα επόμενα 18 χρόνια.

Σχετική εισήγηση έχει αναλάβει να εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ, καθώς ναι μεν είναι καθορισμένο το επιτόκιο της ανακτήσιμης διαφοράς (το κόστος δανεισμού του ΔΕΣΦΑ), όχι όμως και η κατανομή του ποσού σε βάθος χρόνου. Φαίνεται πάντως ότι αν διατηρηθεί η κατανάλωση σε υψηλά επίπεδα είναι δυνατόν να υπάρξει εμπροσθοβαρής ανάκτηση, επικεντρωμένη κυρίως στην πρώτη 10ετία.

Ενα δεύτερο θέμα αφορά τη σκοπιμότητα και το μηχανισμό μείωσης της ταρίφας για το 2018, δεδομένου ότι έχει παρατηρηθεί θεαματική υπερανάκτηση κατά το έτος 2017, εξαιτίας της πολύ μεγάλης φετινης κατανάλωση αερίου.

Σήμερα οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ, είναι διαμορφωμένες με βάση την παραδοχή ότι η εταιρεία θα έχει ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο, ύψους 160 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου έχει δώσει ήδη μέσα στο 2017 επιπλέον έσοδα της τάξης των 70 εκατ. ευρώ, πάνω από 160 εκατ. ευρώ.

Σαν αποτέλεσμα, η ΡΑΕ προωθεί αλλαγές στο τρόπο προσδιορισμού του ετήσιου εσόδου του ΔΕΣΦΑ ώστε να εξασφαλίζεται ότι οι ταρίφες θα μειώνονται σε περιόδους υπερανάκτησης, και θα αυξάνονται όταν θα υπάρχει υποανάκτηση στο μέλλον.

Ο ΔΕΣΦΑ ανέλαβε και θα στείλει εντός των επόμενων ημερών πρόταση για το μηχανισμό εξισορρόπησης των ταριφών, ο οποίος και θα ενεργοποιείται κάθε φορά που διαπιστώνονται αποκλίσεις στις καταναλώσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο μηχανισμός θα ενεργοποιηθεί για το 2018, οπότε και οι ταρίφες θα μειωθούν. Για το 2019 ούτως ή άλλως θα υπάρξουν αλλαγές στις ταρίφες (θα ισχύουν για μια τετραετία) πράγμα που θα αποφασιστεί εντός του 2018.