Ο άθλος του Μίλωνα του Κροτωνιάτη* 16/9 - Mikrometoxos.gr | Mikrometoxos.gr

Ο άθλος του Μίλωνα του Κροτωνιάτη* 16/9

16.09.2017 00:01

Motoroil

Από τον Μάνο Χατζηδάκη – άρθρο που δημοσιεύτηκε στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ 

Ο άθλος του Μίλωνα του Κροτωνιάτη*

Ένα ακόμα δυνατό τρίμηνο σε μια ευνοϊκή συγκυρία που μετράει πλέον τρία συνεχόμενα χρόνια

Όταν τα προσαρμοσμένα λειτουργικά αποτελέσματα αυξάνονται 90% στο εξάμηνο στα 165 εκατ. ευρώ και η ρευστότητα από τρίμηνο σε τρίμηνο αυξάνει κατά 115 εκατ. ευρώ όλα τα υπόλοιπα περνούν σε δεύτερη μοίρα. Για άλλη μια φορά η Motoroilκατάφερε να πάρει το μέγιστο από την ευνοϊκή συγκυρία των διεθνών τιμών διύλισης. Το έχουμε επισημάνει στο παρελθόν ότι μια εταιρία ξεχωρίζει για δύο λόγους: α) για την κερδοφορία της και β) για τις ελεύθερες ταμειακές ροές της, την μετάφραση δηλαδή της επίδοσης της σε μετρητά. Όταν τα λειτουργικά κέρδη έχουν αντίκρισμα σε ρευστότητα πάνω από 50% μιλάμε πλέον για μια ειδική περίπτωση, για μια μεγάλη νίκη που η Motoroilφαίνεται να επαναλαμβάνει με συστηματική συνέπεια τα τελευταία χρόνια.

Όταν τα ταμεία γεμίζουν υπάρχουν πολλές και ωραίες επιλογές. Αφενός η εταιρία μπορεί να μοιράσει χωρίς φόβο και πάθος μέρισμα ικανό να γραφτεί χωρίς διευκρινήσεις αν έχει δύο ή τρία δεκαδικά ψηφία. Πέρυσι η Motoroilμοίρασε 0,90 ευρώ σε δύο δόσεις (€0,20 Δεκέμβριος ’16 και €0,70 Ιούλιος ‘17) αφού στα ταμεία της βρίσκονται 850 εκατ. ευρώ. Λογικά ο άσσος και κάτι ακόμα θα είναι το νούμερο που θα μοιράσει για την χρήση του 2017 με τον γνώριμο τρόπο των ενδιάμεσων διανομών καθώς η Motoroilβρίσκεται στην πλεονεκτική θέση να μοιράσει ακόμα και τρία ευρώ χωρίς να διαταράξει αρνητικά την χρηματοοικονομική της δομή. Ηδιανομήτωνμερισμάτων και των επιστροφών κεφαλαίου από την είσοδο της εταιρίας στο ΧΑ βρίσκεται στα επίπεδα των 10,28 ευρώ. Ο μέτοχος δηλαδή που αγόρασε τις μετοχές στις 6 Αυγούστου του 2001 με τιμή εισαγωγής τα 10,30 ευρώ ανά μετοχή έχει κάνει πλήρη απόσβεση του κόστους κτήσης των μετοχών του φέτος.

Το ανθηρό ταμείο έριξε τον καθαρό δανεισμό στα 285 εκατ. ευρώ, στο χαμηλότερο σημείο όλων των εποχών στην ιστορία του ομίλου. Το μέγεθος είναι ιδιαίτερα χαμηλό από κάθε άποψη. Πλέον για κάθε ένα ευρώ που έχει ως δανειακό κεφάλαιο η Motoroilέχει 3 ευρώ ίδια κεφάλαια, μια σχέση ιδιαίτερα υψηλή για το είδος της εταιρίας ενώ τα λειτουργικά κέρδη φέτος θα καλύψουν δύο φορές το ύψος του δανεισμού όταν σε άλλες εταιρίες του κλάδου συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και η μόχλευση φθάνει τις 2 με 3 φορές το ύψος των λειτουργικών κερδών. Και εδώ τα οφέλη φάνηκαν από την πρόσφατη άνετη πρόωρη αναχρηματοδότηση των δανειακών αναγκών του ευρωομολόγου (350 εκατ. ευρώ με 3,37%)της εταιρίας οι οποίες πλέον έχουν μετατεθεί για το 2022. Στο εξάμηνο ο όμιλος έχει αποπληρώσει 50 εκατ. ευρώ του μικτού δανεισμού ενώ σύμφωνα με την διοίκηση στην διάρκεια του εννεαμήνου η αποπληρωμή προσεγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ.

Ποιες είναι οι λήξεις των δανείων της Motoroil (μητρικός ισολογισμός)

Πηγή: Παρουσίαση της εταιρίας

Ενσωματωμένη εικόνα 1

Το μέρισμα θα αυξηθεί, ο δανεισμός μειώθηκε τι άλλο μένει να γίνει με ένα δυνατό ταμείο; Επενδύσεις.

Και σε αυτό τον τομέα ο όμιλος δεν έμεινε πίσω καθώς στο διάστημα του α’ εξαμήνου αφενός ολοκλήρωσε την εξαγορά των πρατηρίων της Lukoil στην Κύπρο αλλά και την απόκτηση των αποθηκών της Revoil στην Καβάλα. Το δίκτυο της Lukoil θα πάρει το σήμα της Shell και οι αποθήκες της Καβάλας θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του δικτύου της AVIN στην Β. Ελλάδα, πιθανώς όμως και αλλού καθώς από ότι φαίνεται εξετάζεται το ενδεχόμενο επέκτασης του δικτύου εμπορίας σε γειτονικές χώρες. Τέλος, στο κομμάτι των επενδύσεων υπάρχει και η εξέταση κοιτάσματος πετρελαίου στις ΗΠΑ το οποίο βρίσκεται σε αρχικό στάδιο αξιολόγησης.

Από την άλλη πλευρά, διακράτηση των υψηλών διαθεσίμων στο εξωτερικό σε δολάρια είχε το τίμημα της. Η αξία των διαθεσίμων υποτιμήθηκε κατά 17 εκατ. ευρώ στο β’ τρίμηνο καθώς το δολάριο υποχώρησε κατά 7%. Ωστόσο μεγάλο μέρος των διαθεσίμων έχει μετατραπεί σε ευρώ περιορίζοντας το αντίκτυπο στο επόμενο τρίμηνο. Στην πολιτική των υψηλών διαθεσίμων θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι εντός του β’ εξαμήνου ο όμιλος θα κληθεί να καταβάλει για φόρους και προκαταβολές φόρων ρευστότητα 160 εκατ. ευρώ ενώ και το μέρισμα που πληρώθηκε τον Ιούλιο μείωσε τα διαθέσιμα κατά 78 εκατ. ευρώ. Άρα για το σύνολο της χρονιάς μπορεί να θεωρηθεί ότι τα 240 εκατ. ευρώ των τακτικών εκροών θα φρενάρουν το ρυθμό μείωσης του δανεισμού ο οποίος θα σταθεροποιηθεί υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα.

Στο αμιγώς λειτουργικό κομμάτι το τρίμηνο χαρακτηρίστηκε από ένταση στην παραγωγή καθώς το διυλιστήριο δούλεψε για μια ακόμη φορά πάνω από την ονομαστική δυναμικότητα του κοντά σε επίπεδα ρεκόρ (3.398 ΜΤ) με το μίγμα διύλισης να παραμένει στα επίπεδα του 23% μαζούτ, 34% ντήζελ και 16% βενζίνη. Οι καλές διεθνείς τιμές έφεραν το περιθώριο διύλισης στα 8,7 $/βαρέλι από 10 $/βαρέλι στο α’ τρίμηνο. Στην εμπορία η χαμηλότερη ζήτηση καυσίμων στο β’ τρίμηνο μετά από την αυξημένη ζήτηση σε πετρέλαιο θέρμανσης στο α’ τρίμηνο κατέβασε την επίδοση στα 17 εκατ. ευρώ από 26 εκατ. ευρώ στο περυσινό β’ τρίμηνο (-35%).

Στον αντίποδα ο όμιλος κατέγραψε ζημιές από την αποτίμηση των αποθεμάτων 40 εκατ. ευρώ, 13,2 εκατ. ευρώ ήταν τα έξοδα αναχρηματοδότησης του ομολόγου και 4 εκατ. ευρώ η έκτακτη επιβάρυνση από τις έρευνες για πετρέλαιο στις ΗΠΑ. Μαζί με την ζημιά υποτίμησης του δολαρίου το τρίμηνο είχε συνολική προ φόρων αρνητική επίπτωση από (θεωρητικά) μη επαναλαμβανόμενους παράγοντες 73,2 εκατ. ευρώ Παρόλα αυτά η επίδραση δεν φάνηκε στα νούμερα καθώς πέρυσι η κατά ένα μήνα παύση λειτουργίας για την τακτική συντήρηση του εργοστασίου είχε αντίστοιχα αρνητική επίπτωση στο δεύτερο τρίμηνο του 2016.

Στο ξεκίνημα του τρίτου τριμήνου οι διεθνείς τιμές των προϊόντων διύλισης διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα λόγω και της μείωσης της προσφοράς από την παύση λειτουργίας των διυλιστηρίων στην Νότια Αμερική. Η δυναμική των τουριστικών αφίξεων και συνακόλουθη αύξηση της εσωτερικής ζήτησης αναμένεται να κρατήσουν τα νούμερα του τριμήνου σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα βάζοντας πλέον το στόχο επί τάπητος για νέο ρεκόρ προσαρμοσμένης κερδοφορίας στην χρήση του 2017 στην ιστορία του ομίλου. Εντός στόχων θα πρέπει να θεωρείται πλέον μια επίδοση λειτουργικών κερδών κοντά στα 550 εκατ. ευρώ και 270 εκατ. ευρώ σε καθαρή κερδοφορία σε προσαρμοσμένη βάση.

Οι επιδόσεις του ομίλου πλέον έχουν δημιουργήσει μια «ανεπανάληπτη σειρά» αριθμών τέτοια που συναντάται σε εταιρίες που βρίσκονται σε φάση αλματώδους ανάπτυξης σε κλάδους που αφορούν ηλεκτρονικές εφαρμογές ή το διαδίκτυο. Για ένα «παραδοσιακό βαρύ» κλάδο με μεγάλες επενδύσειςόμως όπως τα διυλιστήρια αυτά τα μεγέθη μόνο με κάποιο μυθικό άθλο μπορούν να συγκριθούν όπως αυτόν του Μίλωνα του Κροτωνιάτη.

Πως έκλεισε το εξάμηνο και το β’ τρίμηνο της Motoroil

Motor oil 2016 2017 Y-o-Y 2016 2017 Y-o-Y
Σε εκατ. ευρώ (%) 2Q 2Q (%)
Όγκοι πωλήσεων (MTx1000) 5.810 6.434 10,7%  2.752  3.356  21,9% 
Πωλήσεις 2.656,2 3.743,4 40,9%  1.371,0  1.904  38,9% 
Λειτουργικά κέρδη 259,8 273,1 5,1% 144,4 103,8 -28,1%
Προσαρμοσμένα Λειτουργικά κέρδη 235,8 334,1 41,7%  108,4  164,8  52,0% 
Εκ των οποίων διύλιση 195,5 304,0 55,5% 82,2 148,1 80,2%
Εκ των οποίων εμπορία 40,8 30,1 -26,2% 26,2 16,7 -36,3%
Καθαρά Κέρδη 118,0 126,2 6,9% 69,3 35,8 -48,3%
Προσαρμοσμένα Καθαρά κέρδη 101,0 177,3 75,5%  43,8  88,0  100,9% 

Πηγή: Beta Χρηματιστηριακή

 

*Ο Μίλων ο Κροτωνιάτης (6ος π.Χ. αιώνας), γιος του Διοτίμου, ήταν παλαιστής από την Μεγάλη Ελλάδα και είχε στεφανωθεί σε έξι Ολυμπιάδες, πέντε φορές στην κατηγορία των ανδρών και μία στην κατηγορία παίδων. Εκτός από σπουδαίος αθλητής με αξιοζήλευτη σταδιοδρομία, είχε επίσης, οδηγήσει τους συμπατριώτες του στον στρατιωτικό θρίαμβο επί των Συβαριτών το 510 π.Χ. ντυμένος σαν τον Ηρακλή, φορώντας τον Ολυμπιακό κότινο στο κεφάλι, με λεοντή πάνω στους ώμους και κουβαλώντας ρόπαλο στο χέρι. Το όνομα μνημονεύεται σε επαναλαμβανόμενες δυνατές επιδόσεις και σε πρωτιές  που ξεπερνούν τα όρια.

 

Σύντομα

Shortlink:

Επικοινωνία | Ταυτότητα | Όροι Χρήσης
Mikrometoxos.gr 2017