Οδηγοί που χαζεύουν στο κινητό, αυτή η μάστιγα

  • Ο Μένιος Σακελλαρόπουλος ψάχνει αντίδοτο στην επιδημία της εποχής.

http://www.oneman.gr

Ήταν ακόμα πρωί –που σημαίνει ότι όλα ήταν νορμάλ- όταν ένα αυτοκίνητο έβγαινε από το γκαράζ σούπερ μάρκετ. Αντί να σταματήσει ή τέλος πάντων να ανακόψει ταχύτητα, συνέχισε κανονικά και με φόρα, σαν να ήταν σε χωράφι, και μέσα σε δευτερόλεπτα πήρε από κάτω ένα μηχανάκι που πήγαινε κανονικά στο δρόμο του.

Η κοπελίτσα της μηχανής, όχι περισσότερο από είκοσι χρονών, σφάδαζε από τους πόνους και ούρλιαζε από το σοκ, με την οδηγό του αυτοκινήτου -μια κοπέλα κάπου στα είκοσι πέντε- να αρχίσει να τρέμει και να βάζει τα κλάματα

Ήμουν αφηρημένη… Με το κινητό“, ψέλλισε όταν όλοι της έβαλαν τις φωνές.Κάποιοι περαστικοί που είδαν το περιστατικό έβαλαν το τραυματισμένο κορίτσι σε αυτοκίνητο για να το μεταφέρουν στο νοσοκομείο, ενώ το άλλο κορίτσι, που έτρεμε σύγκορμο κι ήταν αδύνατο να οδηγήσει, έπαθε και δεύτερο σοκ όταν είδε μπροστά της ένα περιπολικό που προφανώς κάποιοι είχαν ειδοποιήσει.

Έχουμε βαρεθεί μ’ αυτή την ηλίθια ιστορία. Δεν ξέρω κι εγώ πόσα παρόμοια περιστατικά έχουμε κάθε μέρα. Με τα κινητά“, έλεγε ο μάλλον βαριεστημένος αστυνομικός που κατέγραψε το περιστατικό, έτοιμος να πάει και στο επόμενο παρόμοιο. Ένας ηλικιωμένος κύριος με ψάθινο καπελάκι του έβαλε τις φωνές.”Εσείς φταίτε! Αφού δεν γράφετε κανέναν απ’ αυτούς που οδηγούν με τα ρημαδοκινητά στο χέρι, αυτά θα γίνονται. Σκοτώνονται άνθρωποι!

Όχι, δεν σκοτώθηκε η κοπέλα της μηχανής. Θα μπορούσε ίσως και να συμβεί. Τώρα αν έσπασε πόδι, χέρι, πλευρά, θα σας γελάσω. Αλλά η αλήθεια είναι ότι ζούμε εδώ και κάμποσα χρόνια μια ΤΡΟΜΕΡΗ ΕΠΙΔΗΜΙΑ για την οποία δεν έχει βγει…φάρμακο. Γιατί μόνο φάρμακο δεν αποδείχτηκε το άρθρο 13 παράγραφος δύο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στην πραγματικότητα,είναι μια αστειότητα.

Σύμφωνα λοιπόν με το περίφημο άρθρο, οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση υπόκεινται σε διατάξεις η παραβίαση των οποίων επιφέρει πρόστιμο 100 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Και επί το ακριβέστερο: Ο οδηγός επιβάλλεται να έχει την, κατά τις σχετικές διατάξεις, προβλεπόμενη άδεια οδήγησης και την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί, οφείλει δε κατά το χρόνο της οδήγησης να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημα του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. Ιδιαίτερα, απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά, που έχουν συνδεθεί με φορητό ραδιόφωνο, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και κινητό τηλέφωνο το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση. Πιο εύκολο είναι να πάρει καμιά κλήση κανένας οδηγός… μουλαριού που συλλαμβάνεται (!) να μιλάει στο κινητό του, παρά ένας από τους δεκάδες χιλιάδες οδηγούς αυτοκινήτου. Η τρομερή επιδημία που λέγαμε και πριν, δεν έχει τελειωμό.

Επτά στους δέκα οδηγούς (και δεν είναι υπερβολή) μιλάνε στο κινητό τους την ώρα που οδηγούν, στέλνουν μηνύματα, σερφάρουν στο διαδίκτυο, απαντούν στο facebook! Έχει τύχει να δω με τα μάτια μου να βγάζουν και σέλφι για να πουν πόσο… όμορφη ή πόσο άσχημη είναι η μέρα τους! Προφανώς όλοι έχουμε δει ακόμα χειρότερα! Κάποιον να οδηγεί, να τρώει τυρόπιτα, να πίνει μια τζούρα από τον καφέ, να τραβάει μια ρουφηξιά από το τσιγάρο και βέβαια να μιλάει και στο κινητό! Ε, αν χρειαστεί (!) μπορεί και να προσπαθήσει να ελέγξει (;) το τιμόνι με το γόνατο! Προφανώς θεωρεί ότι είναι πολύ μάγκας και είναι σε θέση να ελέγξει τα πάντα! Το ίδιο και κάποιες κυρίες, που θεωρούν ότι μπορούν ταυτόχρονα να οδηγούν, να μιλάνε στο κινητό και να μακιγιάρονται!

Δεν θα πέσω στην παγίδα να μπω στην ηλίθια κόντρα για το αν μιλάνε στο κινητό όσο οδηγούν περισσότερες γυναίκες ή άντρες. ΤΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ; Οι κίνδυνοι είναι ίδιοι και απαράλλακτοι. Γιατί δηλαδή; Οι άντρες οδηγοί είναι πιο μάγκες; Η πραγματικότητα είναι ωμή και πραγματικά τρομάζει! Το κινητό έγινε τρόπος ζωής και οι περισσότεροι δεν το αποχωρίζονται ούτε όταν οδηγούν.Έχουν να πουν τόσα πολλά φαίνεται, ώστε είναι αδύνατον να το αφήσουν να περιμένει μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.

Και, εντάξει, υπάρχουν στιγμές ανάγκης στους ανθρώπους, αντιληπτό και κατανοητό. Αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Όλοι το χρησιμοποιούμε γιατί… έτσι! Κι όλοι έχει τύχει να φλυαρούμε, πάλι γιατί έτσι!Θαρρείς και πρέπει να λύσουμε εκείνη τη στιγμή το θέμα του χωρισμού της Πέπης, τα νεύρα του Γιώργου, να πούμε για το τέλειο σουβλάκι στην πλατεία Αναλήψεως, για το φανταστικό γκολ της Γιουνάϊτεντ, να αναρωτηθούμε τι απέγινε αυτή η ψυχή ο Βαρουφάκης! Γιατί ναι, η φλυαρία χτυπάει κόκκινο. Κι εξαιτίας της, ή μάλλον εξαιτίας της χρήσης του κινητού, συμβαίνουν καθημερινά διάφορα ατυχήματα, άλλα πιο σοβαρά κι άλλα ελαφρύτερα.

Πώς να ελέγξεις το αυτοκίνητο τη στιγμή που δεν βλέπεις μπροστά σου αλλά στέλνεις μήνυμα; Πώς να μην πέσεις στον μπροστινό; Πώς να μην παρασύρεις ένα μηχανάκι; Μα νομοτελειακά θα συμβεί! Κι αν δεν έχει συμβεί ως τώρα, είναι μάλλον τυχαίο και θα συμβεί αργότερα! Οι ειδικοί λένε ότι η χρήση του κινητού στον οδηγό είναι ακόμα πιο επικίνδυνη και από το αλκοόλ! Να τους βρίσουμε κι αυτούς; Ευκολάκι στην Ελλάδα! Ή να βρίσουμε το Transport Research Laboratory του Ηνωμένου Βασιλείου που έκανε μια επιστημονική έρευνα πάνω σ’ αυτό το θέμα με φοβερά στοιχεία;

Στην έρευνα λοιπόν χρησιμοποίησαν εθελοντές οι οποίοι έκαναν δοκιμαστικές οδηγήσεις με κινητό τηλέφωνο στο χέρι, με τα χέρια ελεύθερα και μετά από χρήση αλκοόλ. Τα αποτελέσματα ήταν σοκαριστικά:

  • Ο χρόνος αντίδρασης των οδηγών ήταν 50% μεγαλύτερος σε αυτούς που χρησιμοποιούσαν κινητό τηλέφωνο σε σχέση με αυτούς που οδηγούσαν κανονικά.
  • Οι οδηγοί που κρατούσαν στο χέρι το κινητό τηλέφωνο είχαν χρόνο αντίδρασης που ήταν κατά 30% μεγαλύτερος σε σύγκριση με αυτούς που είχαν επίπεδα αίματος αλκοόλης λίγο ψηλότερα από το επιτρεπτό όριο.
  • Αυτοί που οδηγούσαν με κινητό τηλέφωνο είχαν περισσότερες δυσκολίες στο να κρατήσουν μια σταθερή ταχύτητα και στο να κρατούν μια απόσταση ασφάλειας από το προπορευόμενο αυτοκίνητο.
  • Οι οδηγοί οι οποίοι μιλούν σε κινητό που το κρατούν στο χέρι, χρειάζονται μισό δευτερόλεπτο περισσότερο να αντιδράσουν σε κάτι το ξαφνικό στο δρόμο σε σύγκριση με αυτούς που οδηγούν χωρίς κινητό. Μισό δευτερόλεπτο περισσότερο σημαίνει 14 μέτρα περισσότερα για να σταματήσει το αυτοκίνητο, όταν κινείται με μια ταχύτητα των 110 χιλιομέτρων ανά ώρα. Οποιαδήποτε αύξηση του χρόνου αντίδρασης μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα κι αυτό συμβαίνει συνήθως!
  • Η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, είτε ο οδηγός το κρατεί στο χέρι είτε τα χέρια του είναι ελεύθερα, είναι και στις δύο περιπτώσεις περισσότερο επικίνδυνη από επίπεδα αλκοόλης στο αίμα που είναι λίγο πιο ψηλά από τα επιτρεπτά όρια!
  • Οι οδηγοί δήλωσαν ότι έβρισκαν πιο εύκολο να οδηγούν με επίπεδα αλκοόλης αίματος ελαφρώς ψηλότερα από το επιτρεπόμενο όριο παρά όταν χρησιμοποιούσαν κινητό τηλέφωνο.
  • Οι οδηγοί που χρησιμοποιούσαν κινητό τηλέφωνο, στο χέρι ή όχι, αγνοούσαν συχνότερα τα σήματα τροχαίας σε σύγκριση με αυτούς με αλκοόλη στο αίμα!

Ναι, εντάξει, οι Άγγλοι οδηγοί είναι… άσχετοι, οπότε σε μας τους σχετικούς δεν θα συμβεί τίποτε απ’ αυτά. Α, ναι, έχουν και αριστερό τιμόνι! Η ιστορία όχι μόνο δεν έχει πλάκα αλλά είναι στην πραγματικότητα ζοφερή. Προφανώς αφορά και τους πεζούς, που εντελώς αφηρημένοι, απασχολημένοι πλήρως με το κινητό τους, μπορεί να πέσουν πάνω σε αυτοκίνητο και να προκαλέσουν ατύχημα.

Αυτή η… αιχμαλωσία του κινητού είναι πραγματικά αδιανόητη, μια μάστιγα που είναι σχεδόν αδύνατο να ελεγχθεί! Ας μην περιμένουμε λοιπόν να λύσει κάποιος άλλος το θέμα με «αναγκαστικά μέτρα», όπως για παράδειγμα την αύξηση του προστίμου επί πέντε σε όσους οδηγούν και μιλάνε στο κινητό. Το ζήτημα είναι ο καθένας από την πλευρά του να βάλει ένα λιθαράκι. Γίνεται;